Jordätare och grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilssonnet
    Användare
    • mars 2005
    • 102

    Jordätare och grus

    Funderar på att skaffa någon Geophagus-art, men jag har sjösten storleken grövre, hur fungerar det med jordätarna då?
  • johanssonsan
    Användare
    • oktober 2004
    • 160

    #2
    Jordätarna plockar i botten för att söka mat. Tar en tugga som "filtreras" och spottar ut. Finare material kan även ta vägen genom gälarna. Tror att de mår bäst av 1-3mm bottenmaterial som inte är vasst.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Men då borde det väl va okej?! Som ett Tropheus- el.Mbuna-kar utan alger.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Nilssonnet
        Användare
        • mars 2005
        • 102

        #4
        Äter de bara käk som har hamnat i sanden först, eller de äter mat som flyter på ytan eller fritt i vattnet? Finns det risk att de blir sjuka och dör, eller misstrivs något enormt om de inte har sand?

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          De äter nog så´nt som inte har hunnit sjunka, men jag tror att de kan skada sig i munnen om de har för grovt grus, eftersom de förmodligen försöker söka genom bottenmaterialet ändå.
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Nilssonnet
            Användare
            • mars 2005
            • 102

            #6
            Försöker de verkligen sila grusen även om det är för grov grus?

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Har nu inte haft Jordätare, men alla jag känner som haft det har kört fin sand till dem. Kör annars en del sandciklider från Tanganyika som också silar sand konstant. Av vad jag kopplat så behöver de verkligen det, rensar bland annat gälarna åt dem. Mina sandciklider käkar direkt från ytan när maten kommer i och fortsätter att klippa sjunkande mat, men de verkar trivas bäst med att gå och plocka efteråt.

              Om jag skaffar Jordätare så kommer jag definitivt att ge dem fin sand - dumt att chansa. Dessutom är ju lite det av charmen med dem, att de går och silar hela tiden. Vet inte om de försöker sila grovt grus i vilket fall, men att de kommer att böka i botten är jag helt övertygad om. Ge firrarna sådant de trivs med, så blir både de och du lyckligare akvarist.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Nilssonnet
                Användare
                • mars 2005
                • 102

                #8
                Då känns det som att jag skippar de, orkar definitivt inte byta ut grusen...

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Om du har grovt grus till jordätare så omöjliggör du ett av deras mest intressanta (och i det vilda livsnödvändiga) beteende, nämligen att sila grus från smådjur och trycka ut resten genom gälarna. Beteendet är så stark rotat att det till och med givit namn åt fiskgruppen. Du kan fundera på om du vill ta från dem det beteendet. Jag hade inte gjort det.

                  PS: Att byta grus är väl ett litet projekt med tanke på att du får en helt ny spännande typ av fisk i karet. Akvaristik handlar inte om att ta den enklaste vägen. Jag hade bytt, utan tvekan, Jordätare är hur coola som helst!
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...