Grön kulfisk tillsammans med Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Grön kulfisk tillsammans med Malawi

    Jag fick ett erbjudande att köpa en grön kulfisk på en ca 5-6 cm och funderar hur jag ska göra. Jag har nämligen lite problem med sniglar i två av mina kar och tänkte ev låta den agera städpersonal på den fronten. Det är främst i mitt 240 liters malawikar jag hade tänkt släppa ned den och prova. Dock verkar det efter sökning på zoopet och här som att många inte tycker att malawi + kulfisk är en bra kombination.

    Dock har jag sett kulfiskar tillsammans med malawi i ett par olika kar i den lokala akvariebutiken och där funkar det tydligen bra tillsammans med både golden, rödzebror och andra mbunas. Det ska tydligen inte vara något problem att hålla kulisarna i högt PH heller. Dock så har jag läst en del om att de kan bli rätt bra fenbitare när de blir större. Frågan är hur farliga fenbitare de är?
    Snakcar vi lite naggade fenor eller stora stycken?

    Det kan ju vara bra att läsa om folks åsikter i frågan men ännu bättre skulle det vara att få ta del av folks praktiska erfarenheter.
    Jag är intresserad av att höra lite från er som verkligen provat kulfiskar tillsammans med malawiciklider.
    Hur har det funkat?
    Är det en omöjlig kombination eller värt att prova?

    Kan tillägga att fiskarna som bor i karet just nu är:

    3+5 Labidochromis caeruleus "golden"
    2+5 Placidochromis sp."phenochilus tanzania"
    1+1 Aulonocara "röd rubin"
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Månne hör jag till dem du inte vill höra säga något, eftersom jag inte provat kombinationen kulfisk och Malawis. Men. Kulfisk har jag sett många "in action" och Malawis också. Bara inte i kombination.

    Dock är det en av de få kombinationer där jag verkligen satsar pengar på att "något annat" vinner över Malawis. De flesta av kulfiskarna är inga snälla racksingar. Trivs bra ensamma. Sällskap ignoreras i bästa fall, tuggas på värsta fall. Pratar tuggor, de har munnar som papegojor. Tjoff, liksom.

    Fast prova själv och se. Såvitt jag vet har ingen av de firrar jag sett läst några böcker om hur de ska bete sig. Inte heller har de tagit del av mina akvaristiska erfarenheter. Kan bli ett äventyr!!

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • terpentin
      Användare
      • februari 2005
      • 135

      #3
      har haft kulfiskar och jag hade aldrig problem med fenbiteri. däremot bet de ibland av en halv guppy och åt upp. har sett dem bita loss stora tuggor ur lavasten också. och de var bara 4-5 cm. karaktäristiska är de de små liven.
      "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

      "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • januari 2005
        • 373

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av PatrikMalmo



        Såvitt jag vet har ingen av de firrar jag sett läst några böcker om hur de ska bete sig.


        citat:Ursprungligen skickat av terpentin

        har haft kulfiskar och jag hade aldrig problem med fenbiteri. däremot bet de ibland av en halv guppy och åt upp. har sett dem bita loss stora tuggor ur lavasten också. och de var bara 4-5 cm. karaktäristiska är de de små liven.
        Ojoj
        Man kanske skulle slänga i en praktbotia för snäckorna ändå
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        Arbetssätt...