Mitt 600 liters är nu klart!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Mitt 600 liters är nu klart!

    Efter att under flera veckor sakta bygga till och ändrat har jag nu färdigställt klipprevet i mitt 600 liters kar. Alla stenarna är äkta och kommer från en och samma klippa bakom min tomt. Det har varit ett hästjobb att få fram stenarna under all mossa, men det var värt det.

    Att de klipplevande Mbuna dras hit är det inget snack om! Resten av karet är mer uppbyggt som en sjöbotten med utspridda stenar. Ändring sen tråden startades är att jag nu skapat ett litet klipprev i vänsta hörnet och har en mer enhetlig bild.

    Har du synpunkter eller vill kommentera något! Gör gärna det! Kolla länken nedan för att dyka rätt ner i 600 liters galleriet!

    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    väldigt fint kar!
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Snyggt akvarium Prayerman!

      Men jag får samtidigt lägga in en brasklapp efter vad som skedde mig nyligen då jag byggt upp liknande. Min Copadichromis borleyi, Namalenje trakasserade övriga invånare och tryckte upp dom i skrevorna på min bakgrund. Han tog totalt kommando och en orsak är givetvis att han är i lektagen, men även det faktum att han hade fullständig koll på övriga fiskar i karet. Nu har du ett 600L och då kanske det blir skillnad...
      Jag har fått arrangerat om i mitt akvarium för att skapa områden som hanen inte kan se ständigt utan behöver simma runt för att se de andra. Hela karet lugnade ned sig och nu är övriga invånare ute som vanligt igen...även om hanen ibland ger små tjuvnyp.

      Hur som helst så är karet snyggt!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Tjusigt!! Tufft jobb med äkta sten, det vet jag...

        Lurigt - men skoj - med inredning och firrars beteende annars, som Stefan säger ovan. Mina Cyps, som ju ska vara snälla firrar, funkar väldigt olika i kar där de får hjälp av klippor att staka ut sitt revir jämfört med om de går i ett kar med enbart mindre stenar på botten. I kar där de har stödpunkter är de inte särskilt snälla mot varandra, kan jag lova. Tror nu det funkar bra i ditt kar, Prayerman, verkar ju som klippdelen redan dragit till sig de firrar som trivs där.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Jag har märkt viss skillnad på fiskarna efter uppgraderingen av kar. Det är faktiskt mer harmoni och när någon blir revirhävdande så påverkas inte hela karet på samma vis som i ett 375 liters eller mindre.

          Sen finns det gott om grottor och skrevor i resten av karet med. Även om jag inte byggt särkilt högt, så har jag byggt många grottor lågt och delvis under sanden. Jag placerade ut många av de halvstora stenarna innan jag lade på grus och skapade på så viss grottor som går neråt. Flera Mbuna gillar det också! I mitt kar är det framförallt Mbunan som behöver dåld sikt ibland, mina Copadichromis borleyi är lugna!

          Den vita stenen mitt i karet är egentligen riktigt stor och döljer sikten för Mbunan väl! Ser rätt liten ut på bilden.
          Skitsvårt att ta bra helhetsbilder på karet när det är så långt!

          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • mars 2005
            • 628

            #6
            fint kar!
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            • Midas_Tom
              Användare
              • mars 2005
              • 809

              #7
              skit coolt kar du har där! är impad över din dominante borlayi hanne! den är ju prakt..

              //tom
              //tom

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

              Kommentar

              • jullen
                Användare
                • mars 2005
                • 628

                #8
                ja det var fina fiskar också såklart
                mvh ville.

                375 L Malawi
                585 L Malawi
                54 L Johanniyngel
                25 L OB rödzebrayngel

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  Tackar tackar! Jag har inte köpt några nya sen bytet från 375 liters, men vi skall ju snart till Göteborg! Då blir det något nytt!

                  Borleyi hanen (har iförsig två) är riktigt fin. Gillar bilden som är lite underifrån. Hade tur när jag fick till den!
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #10
                    Tomas, jag snackade med en snubbe på aquarium malawi förnån vecka sen och han sa att dom tar in ny fisk i augusti. Odlad i början av augusti och VF i slutet av augusti. Så du kanske ska kolla det.
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      Nja, jag skall till Göteborg 30 juli så det får bli då jag handlar! Skall även upp till Stockholm i början av augusti och skall kolla in lagret. Men tack för tipset!
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 2447

                        #12
                        Snygg högersida + snygg blandning av finkornig sand å den lite grövre.. men vänstersidan har du blandat många olika sorts stenar, de faller inte direkt i mina ögon..
                        Sen släng ner 2-3st anubias eller javaormbunke Sen är de fulländat!
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Tja!

                          En så värst stor blandning är det faktiskt inte (som det kan verka). Det är lite olika färger, men faktum är att de nästan uteslutande är plockade vid vätterstranden på samma ställe. Jag blev själv förvånad när jag var där hur många olika sorters sten det fanns.

                          Den enda som inte passar in är den stenen som sticker upp i vänsterkanten. Det kommer inte från sjön. Det är faktiskt den jag är mest missnöjd med själv. Kanske förstör den hela bilden [?], skall ta en funderare på det. Tack för åsikten!

                          Du har rätt i att det finns lite att jobba med på den kanten av karet.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #14
                            Nu har jag faktiskt ändrat om i det vänstra hörnet! Tror att jag är rätt nöjd. Skall bara hinka ner lite mer ren sand! Får se, kanske har man ändrat imorgon igen, perfektionist som man är!
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Nyllet90
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 1133

                              #15
                              Ja, när man startar ett nytt kar så tar det någon vecka innn man blirhelt nöjd!
                              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...