tetracanthus yngel!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirran
    Användare
    • december 2004
    • 186

    tetracanthus yngel!!!!!


    ibland ska man ha tur köpte 2st nandopsis tetracanthus bara för jag ville ha just den arten det var ca 3 månader sen de är strax över decimetern och nu har de lekt i ett akvarie med splendida, boucorti och blå ciklíder så de får det tufft att klara ynglen men det har gått jättebra det vaktar och flyttar sina yngel så ordentligt så, men eftersom det är deras första lek antar jag att oddsen att de klarar ynglen är minimal men nu är de sågott som frisimmande ialla fall och än har det inte blivit någon katastrof bara att hålla tummarna....
    pirran
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Grattis till leken!
    Skoj att se lite nya centralare poppa upp här i Sverige, det där är väl en riktigt ovanlig art vad jag har förståt, jag har i alla fall aldrig sett den annat än på bild.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Grattis! Jaa dom är väl inte så vanliga ännu, men det lär nog ändra sig. Dom är ju otroligt lekvilliga, mitt par leker oftare än vad Zebracikliderna gör. Men det är ju jätteroligt för det är ju en av dom snyggare centralarna enligt mitt tycke.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • pirran
        Användare
        • december 2004
        • 186

        #4
        hur klarar dom sina yngel då?
        pirran

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Joo, dom är duktiga föräldrar. Men jag såg att du precis som jag har dom ihop med P.Splendida och dom är experter på att ta yngel. Dom gör gemensamma attacker mot ynglen och då får föräldrarna kämpa allt dom kan.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • pirran
            Användare
            • december 2004
            • 186

            #6
            kan just tänka mej det! splendidan har sten koll på ynglen hela tiden förutom vid matdax för det är nog det enda de tänker på!! vi hoppas att få se deras yngel växa upp ändå!! men ännu har de inte börjat göra utfall.
            pirran

            Kommentar

            • jullen
              Användare
              • mars 2005
              • 628

              #7
              Alltid lika kul med yngel!
              mvh ville.

              375 L Malawi
              585 L Malawi
              54 L Johanniyngel
              25 L OB rödzebrayngel

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                När det gäller tetracanthus tänk då på att de vill ha det rätt varmt (över 25 grader)och att de då är känsligare som små.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Grattis till leken pirran. Har själv två par som lekt några gånger, senast förra veckan. Dock har de aldrig lyckats hålla sitt revir eftersom jag har en JD-hane som röjer upp i deras bo varje gång de har yngel. Men, de växer till sig och till slut kommer de att kunna stå emot JD:n.

                  Kommentar

                  • pirran
                    Användare
                    • december 2004
                    • 186

                    #10
                    ja det har faktiskt gått bra än så länge de är frisimmande och båda föräldrarna vaktar super bra! synd bara att detta händer i semestertider då jag är bortrest hela veckan hoppas bara allt fixar sig tills jag kommer hem!! har hjälp med att mata och har nattlampa tänd dygnet runt!! de små simmar i halva akvariet så resterande invånare är intryckta på andra halvan och får inte komma nära! Kommer hem på söndag så hoppas de är kvar då men det har ju gått bra sen jag åkte förra fredagen hoppas hoppas.... De har det rätt varmt ca 27 grader bytte vatten innan jag åkte får väl byta direkt när jag kommer hem igen.
                    pirran

                    Kommentar

                    • Midas_Tom
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 809

                      #11
                      kul pirran!

                      //tom
                      //tom

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                      Kommentar

                      • pirran
                        Användare
                        • december 2004
                        • 186

                        #12
                        tyvärr var mina akvarier inte i toppskick när jag kom hem så det fanns tyvärr inte ett enda yngel kvar!! och mitt 720l var en katastrof min synspilla hona var död och halvt uppäten och vattnet var jättedåligt så det var bara att byta vatten och börja leta ny hona!
                        pirran

                        Kommentar

                        Arbetssätt...