Vattenbyten på ett bra sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #31
    Slangar är bland de bästa akvaristiska investeringar jag gjort. Himla gött att köra igång slangarna och sedan sitta och spana på karet i stället för att slabba med hinkar.

    Black Ghost är en knivfisk från Sydamerika. Fräck, stor maxsize (ca 60 cm) och svårodlad - möjligen också lite känslig. Sök på nätet för att hitta bilder.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • PowerMerca
      Användare
      • mars 2005
      • 173

      #32
      ok, då vet jag det.

      För övrigt har jag kollat in clas ohlssons sortiment men hittar ingen bra slang. Det man skulle behöva är en grej som man trycker fast på vattenintaget; kran eller duschslang. Sedan en omkopplare, en slang, en omkopplare opch ett munstycke.

      När man sedan vänder på den och kör ut vatten ur karet så ska man kunna ta bort munstycket och sätta dit en colaflaska som man har mixtrat med öpppningen, så att man får en snabbkoppling. På detta sätt kan man slammsuga.

      Nästa grej är at man inte ska få in för mycket skit och bladbitar som riskerar att fastna i slangen. Därför måste man ha en genomskinlig slang.

      Har inte hittat någon transparent slang till ett hyggligt pris än, den på clas ohlsson är för dyr, om de inte har någon annan dvs.

      Kopplingarna och munstycket kostar ungefär 200 kr tillsammans, har inte undersökt detta så grundligt ännu, och sland tillkommer.

      Nu har jag ett par viktiga frågor. Är ½" tillräckligt för 222 liter eller kommer det att ta väldigt lång tid att fylla?
      Hur mycket får man ut från kökskranen/duschen liter/min.

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #33
        Fyllningen tar inte tid. Det är tömningen som blir dryg som få. Fyllningen blir besvärligare om man har fint bottenmaterial eftersom en tunn slang ger en hårdare stråle.

        Satsa på minst 3/4 tum oavsett storlek på karet.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          För egen del så kör jag två slangar, av rätt liten diameter. En som suger ut vatten och en som fyller på. Kör man rätt hastighet på inflödet så ändrar sig inte vattennivån i karet. Utflödet kör man i avloppet. Går att räkna ut hur mycket vatten man byter genom att mäta tiden det tar att fylla en 10-liters hink från utflödet. Har du ett 200-liters kar och hinken fylls på en minut så är det bara att gångra 10-liter/minut för den vattenvolym du vill byta (fem minuter för 50-liter med detta exempel) samt lägga på en-två minuter för att du samtidigt spolar ut nytt vatten.

          Vill man slamsuga så kör man en extra slang med Coca-flaska på rakt ner i en hink - och gör det dessutom utan stress. Efter slamsugning sätter man bara mera sprätt på inflödet så reglerar sig vattennivån.

          Utan att ha borrat i karet så jag får breddavlopp är detta det smidigaste sättet jag kommit på hittills. Och tro mig, jag gillar att spara tid och arbete.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • PowerMerca
            Användare
            • mars 2005
            • 173

            #35
            ja, det kanske är smart att slamsuga i en hink och bara ta vatten i slangen. Så man inter får in något skit som förstoppar allt.

            Ev blad då?? Jag har anubias som skräpar ganska mycket. Jag vill inte att de ska fastna i kopplingarna, men det kanske de inte gör?

            Var får man tag 3/4" slang och kopplingar, Clas Ohlsson eller? Vad blir 3/4" i cm? En tum = 2,5 cm. 1/2 =12,5 cm. 3/4" = 1,875cm??

            Ska in till clas ohlsson imorgon, men då ska jag bara titta och fundera, behöver mera råd innan jag köper något. Det vore onödigt om jag gjorde fel.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              Köp "armerad" genomskinlig tryckluftsslang. Det har jag och det fungerar kanon! Finns på byggvaruhus typ Beijer eller på Coop. Kolla priserna bara då det skiftar rejält. Ta till lite extra längd på slangen för man brukar alltid "snåla"...

              Om du söker på "slang" på www.clasohlsson.se så ser du den jag använder...den heter "Tryckslang" här.

              P.s. Har du tänkt att använda en riktigt grov slang så kan jag råda dig att ta en bit av någon gammal håv och sätta fast på änden (med gummisnodd eller eltejp så slipper yngel åka in...

              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • augusti 2003
                • 476

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                På slangen i ena änden har jag värmt ett PVC rör så att man enkelt kan hänga på det på akvariekanten och jag har gjort böjen såpass att den når ned till ca 30% av akvarievolymen. När vattennivån når ned dit så slutar det tömma akvariet och då gör jag snabbt en koppling enkelt i duschen och fyller på vatten, utan att ens röra den ände som sitter i akvariet.

                Det som är bäst är att jag slipper stå och hålla slangen när jag ska tömma ur karet och om jag gör övrig rengöring. Sedan behöver jag inte flytta speciellt på lysrörsrampen och jag behöver inte plocka bort täckglas...
                Skönt!
                Grymt smart Stefan! Tänk vilken bra ide!
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Hehehe...dubbelskrev tydligen...jo bra är den men man behöver kanske inte tjata ihjäl den.

                  Det bästa med PVC rörböjen är att jag gjorde den som ett U och sedan värmde jag ut ena sidan på U:et så att det ser ut som ett utblås. Böjen går ut vid en nivå som är ca 30-35% av akvarievolymen. På det viset så fylls akvariet på med nytt vatten horisontellt och inte vertikalt och ned i sanden...som då yrar upp. Väldigt nöjd med konstruktionen då jag skriver det mer än en gång i samma ämne...

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #39
                    Riktigt smart Stefan. Extra knäcker du som ingenjör? Den grejen ska jag nog faktiskt testa. Tack så hemskt mycket för alla svar!
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • PowerMerca
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 173

                      #40
                      man skulle kunna ta ett myggnät också. jag har ingen håv över just nu. och så slipper det åka in stora bladbitar också! Perfekt!!
                      Men då måste man byta mustycke...men den bet blir väl inga problem med en snabbkoppling.



                      Såg denna i en annan tråd. Nu vet jag vad PVC-rör i. Mycket stabilare om man ska ha permantent. menn inte om man ska rulla slang ända till köket eller badrummet varje helg.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...