Storlek på akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jjj

    Storlek på akvarium

    Det är svårt att som nybörjare veta vem man skall tro på när det gäller rek. på vtn volym, (eller minsta längd). Att större är bättre förstår jag, men större är just nu för dyrt!
    Således har mitt intresse tvingat mig att inköpa 4 st salvini ciklider, och på min akvariehandlares inrådan också fyra C.octofasciatum. Alla är ungfiskar. Extrafiskarnas, (J.Dempsey), närvaro skulle göra så att salvini cikliderna skulle ha ett mindre intresse av att bevaka sina revir.

    Enl b la denna sidas artbeskrivningar bör man ju inte hålla salvinis i kar som understiger 2 m! Dock säger flertalet författare,
    (David sands- Central american cichlids), akvariets lexicon m fl att betydligt mindre ytor går bra. Även min akvariehandlare, (som tyvärr är den ende erfarne akvarist jag pers träffat), menar att vtn vol ofta överdrivs.
    Finns det någon som kan ge mig tips hur jag skall hantera mina firrar, samt synpunkter på vtn vol? Man vill ju inte plåga fiskarna.
    tack på förh. JjJ
  • jjj

    #2
    Glömde att säga att jag har ett 250 l akvarium.

    Kommentar

    • bucklan
      Användare
      • juni 2005
      • 76

      #3
      så länge dom är ungfiskar borde det gå bra. Men som fullvuxna blir bägge sorterna 20-25 cm. Då anser jag att det blir för litet, speciellt då bägge kan vara jävligt aggresiva då dom leker. Själv har jag bara ett 220 liters med 1 lekpar blå ciklid, 1 lekpar eldbuk, åett lekpar Jack Dempsey. Men alla är ganska små än så länge, men jag måste byta upp mig till jul tror jag. Annars lär dom slåss lite för häftigt.
      180 liter SA i väntan på den stora baljan


      www.umea.akvarieforening.se

      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

      icq: 123-957-199

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4
        det viktiga med ciklider(med undantag for ett fatal) ar bottenytan, inte volymen. Dvs, ett 500 liters kar med stor bottenyta kan vara manga ganger battre an ett 720 liters akvarium.

        'Cichlasoma' salvini gar bra i ett 150x60 (eller 60x24" i imperial) akvarium imho

        Kommentar

        • jullen
          Användare
          • mars 2005
          • 628

          #5
          så länge det är ungfiskar funkar det nog.Men sen när ett par parar ut och leker blir nog dem andra hackmat.

          det gwendly säger om bottenyta osv stämmer.Det är smartare att skaffa ett 720 med måtten 200x80x45 än ett 200x60x60 tror jag.
          mvh ville.

          375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av jullen



            det gwendly säger om bottenyta osv stämmer.Det är smartare att skaffa ett 720 med måtten 200x80x45 än ett 200x60x60 tror jag.
            Personligen skulle jag inte vilja gå under 50 cm i höjd, men annars är det djupet man vill åt! Fast kan man få lite höjd också så är det inte fel.

            Det går väl ganska bra att ha lite större fiskar i något mindre kar än rekommenderat om man inte har mycket andra fiskar som tar plats osv. Däremot skulle jag inte ha Salvinis i ett mindre kar ä 540.

            Du kan ju få begagnade kar för riktigt bra pengar! Jag köpte mitt 600 liters för 3000:-, superfint skick!

            Själv vill jag inte ha fiskar som överstiger 20 cm i mitt 600 liters. Vill gärna att de skall kunna sträcka ut ordentligt! Längd x 10. Bara min egen tanke kanske!
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av jjj

              Enl b la denna sidas artbeskrivningar bör man ju inte hålla salvinis i kar som understiger 2 m! Dock säger flertalet författare,
              (David sands- Central american cichlids), akvariets lexicon m fl att betydligt mindre ytor går bra. Även min akvariehandlare, (som tyvärr är den ende erfarne akvarist jag pers träffat), menar att vtn vol ofta överdrivs.
              Artbeskrivningar pratar alltid om fullvuxna eller nästan fullvuxna fiskar, salvini växer sakta enligt min erfarenhet så min gissning är att du kommer kunna ha firrarna i 250-liters karet i flera år. Precis som de andra säger så kommer du tvingas flytta dempseyna då salviniparet kommer upp i storlek, men oroa dig inte i förväg och just nu behöver du verkligen inte bry dig om akvariestorleken. Själv har jag inte haft lekande salvini men jag hade en hona som blev könsmogen vid en storlek på 8cm, så jag tror de första lekarna kommer fungera utmärkt i det där karet om du bara inreder karet så du skär av synfältet från ena gaveln till den andra.

              Visst är det bra att läsa in sig på arterna så man vet vad som väntar, men själv tycker jag det är tråkigt att det har blivit en sådan hysteri kring storleken på akvarierna, det är naivt att tro att alla ska ha kvar fiskarna tills de är fullvuxna med tanke på hur länge det tar och hur lätt det är att byta fisk idag.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • jjj

                #8
                Man tackar för synp. och svar.
                J.

                Kommentar

                Arbetssätt...