Tropheus WOW! Demasoni bra första steg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Tropheus WOW! Demasoni bra första steg?

    Var på akvarielagret idag och kollade. Vilken anläggning! Grymt imponerad av båda utbudet och framförallt kvalitén på fisken. Och jag fick även se en hel del arter som jag aldrig sett live förut. Mest imponerad blev jag av eras showkar med tropheus black kiriza. Satan vilka häftiga fiskar! Verkligen hur snygga som helst och vilket intressant rörelsemönster de hade. Har sett bilder och priser *host* förut och inte riktigt förstått vad ni "fiskidioter" ser i troffarna. Nu förstår jag precis!

    Självklart så väckte dessa fiskar ett aldrig tidigare upplevt habegär så en dag SKA jag ha tropheus simmande här hemma. Men inte riktigt än på ett tag. Känner mig inte redo för dessa känsliga dyrgripar än så därför tänkte jag "mjuka upp" både plånboken och mina akvariekunskaper med ett 375 fyllt av demasoni. Nästa uppdrag blir alltså att sälja av alla kar o fiskar jag har här hemma för att satsa på 375:an.

    Det sägs så oändligt många gånger på detta forum hur lika tropheus och demasoni är, så det borde väl vara en bra idé att först se till att lyckas med demasoni som är vansklig på samma punkter som troffarna? Man gråter iaf bara "nästan" lika mycket när demasoni sliter varandra i stycken och står i hörnen o hostar som när ett gäng troffar gör det!
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Ja tycker inte demasoni skiljer sej från andra mbunas, varför en del tycker att dom påminner om tropheus tror ja beror på att många har demasoni i större grupper precis som tropheus, har man andra mbunas i stora grupper beter dom sej precis som demasoni,alltså så påminner mbunas om tropheus sen förstår jag inte varför man håller just demasoni så och inte andra mbunas-mycket märkligt-är det pga att hane och hona ser likadan ut?, och jag tycker att mbunas blir flera gånger roligare i stora grupper
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • jullen
      Användare
      • mars 2005
      • 628

      #3
      Tror att det ligger nåt i vad specmats säger...alla mbunas blir intressantare i stim.
      mvh ville.

      375 L Malawi
      585 L Malawi
      54 L Johanniyngel
      25 L OB rödzebrayngel

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Specmats: Ang att alla mbunas kommer till sin rätt i stim är så sant så sant. Synd att många har små grupper faktist.

        Men när det gäller demasoni så finns det en anledning till att man ofta håller dom i större grupper. Nästan alla mbunas kan ju hållas i alla möjliga konstiga och icke konstiga typer av grupper utan att fiskarna dödar varandra för det. Demasoni däremot är ofta superaggro oavsett hur gruppen ser ut. Precis som i fallet med tropheus så löser man detta genom att fylla upp gruppen till 20-30 individer för att sprida aggressionerna från alfahanen(hanarna) Bilden jag fått av att söka o läsa på olika forum i all oändlighet är att demasoni lika sällan som tropheus klarar av att hållas i små grupper. Resultatet av aggressiviteten är ju bukvattensot hos de lågt stående individerna, som senare smittar övriga flocken. Eller att de får dåligt med mat och helt enkelt tynar bort.

        Samma sak gäller ju fodret. Både tropheus och demasoni är ju utpräglade aufwuchsätare. Fungerar en räkmix till demasoni så har man om inte annat en bra utgångspunkt till troffarna.

        Det jag skriver är ingalunda några fakta utan detta är bara bilden jag fått av allt läsande på detta forum. Har inga egna erfarenheter av dessa två arter. Har ni invändningar så kom med dom!

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          Ja visst är demasoni intern-aggressiv och funkar bäst i större grupper men så många andra mbunas har oxå den likheten med demasoni och klarar visserligen ibland att gå i mindre antal och en förklaring kan kanske vara den att demasoni kan ju vara känsligare och därmed mer utsatt för sjukdom!? Jag bara spånar lite men som ex.M.Auratus har jag haft i stora grupper och den blir en helt annan fisk faktiskt och ett intressant "tropheus-liknande" beteende kommer fram! Hur kul som helst!
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Det är just den utmaningen jag vill ha, en känslig fisk. Auratus i stor grupp låter ju också riktigt kul! Demasonins fördel för mig är att den är den klart snyggaste mbunan.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              ja tycker att Demasoni är snygg-men kanske inte den snyggaste...smaken är ju delad-tack å lov!, ska mycket snart skaffa 20 st odlade Melanochromis Parallelus yngel för att sedan till hösten komplettera med ytterligare 20 st vf parallelus så det ska bli kul och intressant, Den är oxå förbaskat snygg!http://www.abysse-cichlides.com/imag...elus%20MS2.jpg
              Den påminner faktiskt om demasoni i färgen-även om den har en annan teckning.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Den var skitsnygg!

                Kommentar

                Arbetssätt...