Jobbiga malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Jobbiga malawi

    Mina fiskar ha börjat sammla sig uppe i ena hörnet och tror de ska få mat där varje gång man närmar sig eller går förbi akvariet =/ mer än halva mitt 540L kar är då helt tomt på fiskar. har börjat mata lite varstans nu men det hjälper ej. kanske matar jag för sellan? ger dem en gång om dagen kanske för lite? Just nu ger jag dem Tropical Malawi flingfoder.

    Kanske har jag helt enkelt för lite fisk? tillägas är att de flesta är småfisk på ett par cm.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • steveharris
    Användare
    • september 2003
    • 243

    #2
    Det är mycket vanligt att malawiciklider tigger mat ofta. Mina brukar tigga ca 2-3 timmar innan matdags varje gång någon går förbi karet. När de väl fått mat lugnar de sig några timmar för att sen tigga till kvällen igen. Detta tror jag är svårt att undvika och något man får leva med.......
    Patrik

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det stämmer att Malawiciklider gärna flockas där det skall matas om man närmar sig akvariet. Detsamma gäller även andra ciklidarter jag haft, men malawiciklider är nog lite extrema.

      Jag tycker du skall stå vid akvariet en stund så att de ser att det inte kommer mat varje gång någon närmar sig. Du kan också sätta dig nära akvariet på en stol en längre stund...
      Jag tror att det är enda sättet att vänja av dom, om man nu kan göra det.

      Att mata vid olika platser tror jag inte ger något åt detta "problem".

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Kanske är det att jag suttit för lite vid karet =/ I början satt man ju timmar och kollade på dem nu har det inte blivit så utan bara matat dem och gått därifrån. Kanske därför he he =)
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • jullen
          Användare
          • mars 2005
          • 628

          #5
          Mina flockas vid matstället alltid...
          Nåt man får leva med,men när jag har suttit vid karet en stund slutar dem tigga och simmar omkring och slåss.

          mvh ville.

          375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            ja visst tigger dom!, mina troffar är likadana och ja har funderat på hur man ska få dom att åtminstone bli lite mer lungna
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Midas_Tom
              Användare
              • mars 2005
              • 809

              #7
              tycker det är samma sak med discusar iaf mina discusar de väntar på mat ett tag sen simmar de runt i ett stim!!

              //tom
              //tom

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

              Kommentar

              • Pikkenix
                Användare
                • mars 2005
                • 254

                #8
                Har samma problem.
                Jag matar 2ggr om dagen. Tidigare har jag matat dem själv en gång på kvällen och på förmiddagen har jag haft en foderautomat, nu under sommare har jag gått ifrån detta vilket gjort att de tigger mer än tidigare. Om det har att göra med foderautomaten eller att jag nu matar dem lite mer oregelbundet vågar jag inte säga, kanske en kombination?
                Det är iafall mina erfarenheter kring detta.
                Mvh
                Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Mina Cyps tigger också, ffa på morgonen (matar alltid på samma ställe då). På kvällen är de inte lika extrema, men då matar jag med frysfoder som jag sprutar ner vid utblåset till pumpen så att fodret sprids i hela karet. Kanske något att prova?

                  Inga bra andra råd, tyvärr.

                  Hilsen och lycka till!!

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • CRAYLEONE
                    Användare
                    • maj 2003
                    • 145

                    #10
                    Måste bara få undra: Vad är problemet? Är det jobbigt med vakna och nyfikna ciklider? Hade det varit bättre att ingen brydde sig när man var nära akvariet? Jag ser det som ett sundhetstecken och tvärtom, om en ciklid inte kommer fram när man sitter framför akvariet så är nog nånting galet. De är väl inga hundar som man kan dressera?

                    Kommentar

                    • CRAYLEONE
                      Användare
                      • maj 2003
                      • 145

                      #11
                      Måste bara få undra: Vad är problemet? Är det jobbigt med vakna och nyfikna ciklider? Hade det varit bättre att ingen brydde sig när man var nära akvariet? Jag ser det som ett sundhetstecken och tvärtom, om en ciklid inte kommer fram när man sitter framför akvariet så är nog nånting galet. De är väl inga hundar som man kan dressera?

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Rawburt,
                        på ett sätt inget problem - trevligare och sundhetskoll om de är framme. En hel del Apistos/andra regnskogsdvärgciklider är dock generellt inte tiggare, så om de inte kommer fram vid matning ser jag det inte som osunt. Grejen är i allafall att man ofta vill se lite mer naturligt beteende än firrar som står och väntar på käk i samma hörna. Den rätta invändningen mot det är givetvis att sitta längre tid framför karet... ...men i allafall. Mina Cyps får jag vänta ut för att se "hur de lever". Med annan inredning torde det bli lite bättre, har kopplat att mina och firrarnas (läs Cypsens) tankar kring bra inredning inte var samstämmig.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Det enda sättet att verkligen se hur de normalt beter sig i akvariet är just att sitta STILLA vid karet och titta, tills de glömt bort att du är där (vilket går ganska fort). Hösten och vintern är ju suverän då man kan ha mörkt i rummet och därför studera fiskarna på ett annat vis än det går att göra på sommaren.

                          Bättre att de kommer fram än att de flyr undan när man kommer iallafall.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 1133

                            #14
                            Är det inte bättre att mata mitt i karet? Då "tigger" fiskarna kanske inte lika mycket?
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 1042

                              #15
                              Fiskarna tigger antagligen hur man än gör. Effekten verkar bli värre ju mer fisk man har också. Nu på sommarn är det ju värst av allt då det är ljusare utanför karet än i. Vintern är roligare som Tomas säger. Många "blinda timmar" för fiskarna då man kan studera dom utan att de ser en.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...