apistogramma sp orange belly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    apistogramma sp orange belly

    Hej!

    Känner någon till denna apistogramma?

    Jag personligen tycker att den liknar Apistogramma eunotus lite grann.


    Detta är mina



    Fast det är kanske bara jag som tycker det.

    //Linda
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    #2
    Hej Linda

    Jo, jag tror också att de är Ap. Eunotus. Det är lite svårt att se teckningarna kring huvudet på hanen, men det ser ändå ut som en trolig Eunotus.
    Eunotus förkommer i ett ganska stort antal geografiska färgvarianter också. (Därav de många olika handelsnamnen som figurerar)

    Mvh/ Per

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • juli 2002
      • 404

      #3
      Pelle: Hej

      De liknar A.eunotus teckning men lite mera rött/orange i. Ska försöka ta en bättre bild. Tydligen så är de svenska odlade med.

      Och enligt vad uppfödare hade sagt till handlaren så skulle de bli rätt ordenligt färgade på buken. Trist nog fanns det bara två kvar jag hade gärna haft ett par honor till.

      Men de verkar trivas än så länge i mitt akvarium i alla fall. Även om jag tror att en del av sällskapet ska åka. Men de klarar sig nog bra ändå akvariumet är inte så litet.
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Hej

        Du kan väl läsa igenom den här tråden som pågick för ett tag sedan om Ap. sp Babyface/ Eunotus. Det förklara nog en del om förvirringen kring Eunotus. Läs speciellt Mike Wise inlägg på Apistogramma.com. (det finns länkar i tråden)

        Mvh/ Per

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • juli 2002
          • 404

          #5
          Pelle: tack så mycket jag läste genom den tråden och ja det verkar som att det är en del oklart runt dem. Och att den riktiga Eunotus verkar aldrig ha/endast ett få tal gånger funntis i "våra" akvarium.

          Jag la ut fråga på apistogramma.com forumet med.
          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • Linda A
            Användare
            • juli 2002
            • 404

            #6


            Kanske en bättre bild..
            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #7
              Hmm, jag skulle vilja se en närbild på huvudet. Är hela huvudet översållat med blå punkter? Det verkar lite ovanligt på en Eunotus.

              mvh/ per

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • juli 2002
                • 404

                #8
                Här det bästa jag kan komma med.




                Jo jag tycker att själv huvudet är till största delen övertäckt med blåpunkter.
                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  #9
                  Hej igen!

                  Jag läste din diskussion på Apistogramma.com. Nu har Mike Wise fått nåt att fundera på!
                  Jag blev också väldigt tveksam när jag såg huvudet på fisken. Det liknar inte riktigt de Eunotus jag har sett. De har inte haft så mycket blå punkter på gällock och huvud.
                  Den liknar faktiskt mer en Ap. Cruzi. Blir kul att se vad Mike säger om din sista bild. Där ser man mer av de svarta teckningarna också!
                  Hur som helst så är det en väldigt snygg Apisto du har hittat.

                  Mvh/ Per

                  Kommentar

                  • Linda A
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 404

                    #10
                    Per: Det ska det helt klart bli. Speciellt i och med att jag stod och funderade ett tag om jag skulle köpa paret eller ej. Men jag kunde inte låta bli.

                    Sen är det kul att varken honan eller hane är spec skygga. Trots att jag nog har lite livligt sällskap(10cms hantlar, scalare, nycklar och flaggor) i ett 2 meters akvarium.
                    Jag får se hur det funkar annars åker hantlarna och nycklarna. Så får flera apistogramma flytta in.
                    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej Linda.
                      Ditt par kommer med all säkerhet att hålla undan dom stora fiskarna för dom är tuffa.
                      MVH Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Linda A
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 404

                        #12
                        Mats: Hej!
                        Har du erfarenhet av dem?
                        Just nu verkar det inte vara något problem i alla fall. Och jag har gott om rötter, grenar och löv. Så det borde ju gå.
                        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                        Kommentar

                        • Linda A
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 404

                          #13
                          Hej igen!

                          "Jag" verkar ha hittat rätt artnamn för dem. Men jag ska skicka fiskarna till Mike Wise när de har dött för att vara hundra.

                          Verkar det vara Apistogramma acrnsis.

                          I fund this one the web http://www.aqua-base.com/apistogram...rangebelly.html

                          //Linda
                          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...