Haplisar...är det vanligt med "all male"-akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Haplisar...är det vanligt med "all male"-akvarium?

    Jag besöker olika forum överallt på webben och det dyker upp ganska ofta haplis kombinationer där de endast använder sig av hanar. Givetvis är det för att få det goda på kakan med alla färger...

    Jag undrar hur många det är här på forumet som kör så och hur det fungerar med ett akvarium bara med hanar av diverse haplis arter?

    Jag kanske är för mycket inställd på "hane+hona" då jag ser det som mer naturligt för fiskens skull och för reproduktionen. Men tydligen är det rätt många som struntar i att köpa honor...och då kan man kanske undra vart honorna tar vägen.

    Vore intressant och roligt att veta mer om fenomenet "all male"-tank.
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Fenomenet all-male hörs ju tillochmed på namnet att det är en mestadels amerikansk företeelse. Klart som korvspad att honorna skall vara med
    Tony Englund

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • februari 2004
      • 349

      #3
      Har ju inget "rent" "all male" kar,utan bara 2 Kadango Red Finhanar.
      Som Du själv säger Stefan Larsson är det för färgernas skull.

      Nåja,inte hela sanningen.Jag var ute efter firrar med röd färg och som hade lite storlek.Valet föll på dessa hannar.Anledningen var att honorna var så pass väldigt mycket mindre.

      Det är inga "hard feelings" dessa båda individer emellan.Har att göra med att det ju inte finns någon/några honor att bråka om.

      Skoj att läsa att också Du tänk tanken på "all male".Trodde jag var ensam.Ser inga problem så länge det inte finns något att bråka om.Revir uppstår ju i dom allra flesta fall vid lek (min erfarenhet).En aspekt är ju hur mycket vi påverkar hormonerna hos hanar som inte får leka av sig?
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        I uthyrningsakvarium är det vanligt med bara honor! akvarie leasing har akvarier med stora grupper av M.Auratus honor och det är tydligen populärt,men visst kan man tänka sej akvarium med endast hannar
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        Arbetssätt...