när ta bort skalar yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olle
    Användare
    • juli 2005
    • 37

    när ta bort skalar yngel?

    Ja som sagt.. När kan jag ta bort skalar ynglena? Föräldrarna har skött dom hela vägen till att dom börjar förlora sin gulesäck och vägrar sitta fästa på rutan.. När kan jag ta bort dom för att inte dom ska bli dåliga föräldrar.


    Om det är någon som fattar vad jag skriver svara gärna
    Hellre en back i hallen, än ett hack i ..
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Har nu ingen erfarenhet av just Scalarer, men en hel del andra ciklider. Vill du vara säker så låt ynglen gå med föräldrarna tills de blir bortstötta. Tar ett tag, misstänker jag. Många ciklider tolererar sina yngel upp till en viss storlek, sen stöter de bort dem.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • olle
      Användare
      • juli 2005
      • 37

      #3
      Okej för jag vill lixom att ynglena ska bli så "bra" som möjligt. Och kunna sköta om sina yngel lika bra som föräldrarna gjorde. Men helst att så många yngel som helst ska klara sig.
      Hellre en back i hallen, än ett hack i ..

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #4
        Låt ynglen gå kvar tills har varit frisimmande ett tag till, se till att börja mata med artemia när gulesäcken har försvunnit. Ett scalarpar med ett stim med minikopior är bland det häftigaste du kan få se! Lycka till.
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • olle
          Användare
          • juli 2005
          • 37

          #5
          Jo ynglena är frisimmande nu Det ser riktigt ballt ut. Jag tror att gulesäcken snart har försvunnit men jag har bara cyclops hemma. Var kan man köpa artemia? eller funkar de kanske med cyclops
          Hellre en back i hallen, än ett hack i ..

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            De flesta yngel av alla ciklider "hugger" på allt smått som svävar förbi. I en del fall hjälper tom föräldrarna till och tar större tuggor, finfördelar och spottar ut bland ynglen. Om dina cyclops är tillräckligt små så kommer Scalareynglen att äta dem, om de faller dem i smaken. Kan ta en stund att vänja dem. Annars brukar det funka fint med den mat föräldrarna käkar, fast mer finfördelad. Prova med lite olika och håll pejl på om ynglen "snappar" samt har runda magar. Mata ofta, helst tre-fyra gånger per dag, om möjligt.

            Men, men - undantag finns alltid. Att mata Cyps-yngel med nykläckt artemia om föräldrarna är kvar i karet är att kasta pengar i sjön - föräldrarna klipper artemian mycket snabbare än ynglen...

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • maj 2002
              • 309

              #7
              Scalarepar som har riktig yngelskötsel går så långt att de låter sina yngel äta av sina sidor och fenor, precis som diskus. Föräldraparet kan se riktigt skamfilade efter ett tag. Då är det dags att ta bort ynglen. Ju fler som låter sina scalarer gå så långt i sin yngelskötsel, desto bättre är det! '
              Var inte så sugna på att få upp yngel snabbt, försök att få scalarer som yngelvårdar istället!

              Kommentar

              • olle
                Användare
                • juli 2005
                • 37

                #8
                Jo mitt par går med sina yngel.. Och doms ka få göra de så länge som de går. Det värkar funka bra.
                Hellre en back i hallen, än ett hack i ..

                Kommentar

                Arbetssätt...