algätare rengör påfågelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_magi
    Användare
    • april 2005
    • 63

    algätare rengör påfågelciklid

    När jag satt och kollade i akvariet en stund så såg jag något som jag inte sett förut, min gibbiceps satt på ena påfåglen och sög på han medans han låg stilla på bottnen. Dom brukar oftast vara agresiva mot algätarna det är därför jag tycker det är lite konstigt. men men är detta vanligt?
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    #2
    Du borde nog håll bra koll på din gibbiceps...
    Påfåglen har ett skyddande slemlager som jag inte tror ska sugas bort.
    Och det skulle kunna uppstå jobbiga sår om det gick för långt

    Tycker du ska kolla dina vattenvärden & temp också, låter skumt att Påfågelen ligger still bara för att bli puttsad

    Jag hade inte tillåtit det alls, gibbicepsen hade åkt ut direkt..

    För mej låter det inte normalt att han tillåter sej bli puttsad


    //Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      hehe, putsarfiskstyle. kanske plockar lite parasiter?

      Kommentar

      • Lucas_magi
        Användare
        • april 2005
        • 63

        #4
        dom brukar inte ligga stilla och göra så domhade precis fått mat och han skule förmodligen äta upp sin mat i lung och ro så då lade han sig ner i gruset. Dom verkar vara lite slöa nu under varmen tycker jag för dom brukar ha ca 24 grader nu är de ungefär 27-28 i karet. jag tänkte me att de kunde vara något sånt som cougar sa men den har inte gnidit sig mot gruset eller sånt så jag vet inte.

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • februari 2005
          • 734

          #5
          Jag har i vanliga fall 16grader konstant, men dom senaste dagarna har jag haft 30grader....frågan är då om det är värmen iom att mina inte beter sen annorlunda..

          Visst Påfåglarna är snälla, men så snälla att dom låter andra fiskar tugga parasiter vet jag inte..

          Håll koll på dom...

          //Peter
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • Chicke
            Användare
            • maj 2004
            • 497

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Redbullen

            Jag har i vanliga fall 16grader konstant, men dom senaste dagarna har jag haft 30grader....frågan är då om det är värmen iom att mina inte beter sen annorlunda..

            Visst Påfåglarna är snälla, men så snälla att dom låter andra fiskar tugga parasiter vet jag inte..

            Håll koll på dom...

            //Peter
            16?

            Kommentar

            • Redbullen
              Användare
              • februari 2005
              • 734

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Chicke

              citat:Ursprungligen skickat av Redbullen

              Jag har i vanliga fall 16grader konstant, men dom senaste dagarna har jag haft 30grader....frågan är då om det är värmen iom att mina inte beter sen annorlunda..

              Visst Påfåglarna är snälla, men så snälla att dom låter andra fiskar tugga parasiter vet jag inte..

              Håll koll på dom...

              //Peter
              16?

              Herklar sej.....26 grader menar jag heheh

              //Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Lite da och da skrivs det inlagg om att sydamerikasnska ciklider som ser ut att tillata att malar ater pa dem (oftat Corydoras). Jag vet inte om ifall malars putsarfiskbeteende existerar i verkligheten eller bara tolkas som det ibland. Haller med om att du bor ha uppsikt pa vad som hander. Det ar inte ovanligt att sugande fiskar skadar stora ciklider (galler kanske framst algataren som ju inte ar en mal).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...