Callochromis - yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Callochromis - yngel.

    Häpp.

    En av mina Callochromis stappersi-honor har prexis spottat drygt 20 yngel i ett 375. Ynglen och honan går där ensamma, av flera anledningar. Har matat honan och ynglen, och ingendera verkar störa varandra. Honan är inte alls intresserad av att klippa ynglen. Ni som har någon erfarenhet av Callochromis, är det något problem att låta honan bli fet i ett "yngelkar" på sizen 375-liter? Eller ska jag flytta henne?

    Nu brukar jag köra det säkra före det osäkra, alla variabler, så jag borde nog flytta henne. Innebär dock en hel del trixande med flytt av annan fisk. Därmed frågan.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #2
    Låt henne gå kvar - honan kommer inte äta ynglen så länge hon är välgödd. Åtminstone är detta min erfarenhet av Callochromis.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Häpp!!

      Följde rekommendationen och det verkar funka ypperligt. Inga yngel har klippts alls såvitt jag kan bedöma, och honan verkar väldigt ointresserad av dem. Ynglen blir däremot rädda när hon drar fram i matjakten. Låter henne äta upp sig innan hon åker ner till hannen.

      Annars är det sanslöst vilket camouflage ynglen har på sandbotten. Med lite "ätgropar" sedan tidigare vuxna Callochromisar så har jag ibland trott att hela skocken dött. Så spanar jag några stilla sekunder framför karet och plötsligt är det 25 st "igen". Ligger de still är de i princip omöjliga att hitta, trots att jag har "yngelvana" ögon samt att de nästan är en cm vid spottningen. Tufft.

      Hilsen,

      P

      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...