Smörgåsbord till mina små juveler...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_F
    Användare
    • januari 2004
    • 172

    Smörgåsbord till mina små juveler...

    Jag har sedan en vecka haft igång mitt 720 med rovmalawi.

    Nimbochromis venustus
    Tyrannochromis Macrostoma VF
    Protomelas Lobochilus VF

    På vägen hem från jobbet idag drog bilen åt höger så jag hamnade tillslut i en zooaffär [:0] Efter en stunds strosande i butiken fick jag brådis hem till mina små juveler. Med mig hade jag en påse smågodis i form av zebrafiskar. Så fort jag la ner påsen i karet började N.ven. cirkulera nyfiket kring påsen. Efter några sekunder konstaterade hela gänget vad det var frågan om och ett ivrigt huggande mot och i påsen började. Här någonstans kände jag att det var färdigkoppat för zebrafiskarna så de åkte i kvickt.

    Hade det inte varit för att jag har sett för många Hollywood-filmer där pirayor frenetiskt tuggar i sig nötkreatur, så hade man lätt kunnat missta sig för att plötsligt vara mitt i filmen. God damn vad det gick undan i karet. Inte ett spår av de små go'bitarna syns till.

    Ha! -Släng dig i väggen "Hollywood-actionfilm". Det här var riktig biokänsla...


    Ha en bra kväll
    //Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Tips: Besök akvarieauktioner och fynda.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Ah. En sak: odla guppy... kanske inte så snällt, men jäklar vad de kan hända grejer. Nu har jag inte tillnärmelsevis liknade ciklider som du, men det räcker bra med A. compressiceps "Sumbu". Guppy-yngel räcker i några minuter... och då får de ändå duktigt med annat foder. Minsann. Tror det är en bra nyckel att få dem lekmogna och friska.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Lepidolamprologus Elungatus Där har du en mycket Barracuda lik Tanganyika. mycket kul

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Mm, kan tänka mig det. Har Lepidiolamprologus hequi med yngel nu. Jäkla racksingar. De enda firrarna jag sett ställa upp verkligt bra mot Prinsessor. De har ingen chans, liksom - och det är ovanligt för den arten. Ska sära på dem så att "Sessorna" får ett eget kar. Himla snygg variant så de förtjänar det verkligen.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Peter_F
            Användare
            • januari 2004
            • 172

            #6
            Christian & Patrik: Jag har inga planer på att driva upp dom på levande foder. Detta var mest som "lördagsgodis" till mitt nyförvärv. Kalla det inflyttningspresent

            //Peter
            "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

            Kommentar

            • Peter_F
              Användare
              • januari 2004
              • 172

              #7
              Jag har i skrivandes stund koppat in en grupp på 4 st Dimidiochromis kiwinge VF. Ännu så länge är de små sillar på 5-6cm, men de ska nog kunna bli något av dem med.

              Nu känns det som jag är ganska nöjd med karet.

              //Peter
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • februari 2004
                • 2447

                #8
                Är det bara jag som aldrig sett:

                Tyrannochromis Macrostoma
                Protomelas Lobochilus
                Dimidiochromis kiwinge

                Grattis till mkt intressanta fiskar =) När man googlar efter dom verkar de bli riktiga juveler!
                Hur stora är dina?
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • Peter_F
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 172

                  #9
                  N. venustus & P. Lobochilus hanarna är drygt 15cm. Honorna är mer åt 10cm hållet. Tyrannochromisarna är 10-12cm. D.kiwinge är inte mer än 5-6cm men tuffa nog att inte vika undan för venustushanen.

                  //Peter
                  "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #10
                    Peter, kan jag få fråga en sak. Varför koppar du in mat?
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Peter_F
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 172

                      #11
                      Jag trodde i min enfald att maten skulle överleva åtminstone en dag eller två... Måste skaffa snabbare & smartare käk nästa gång.
                      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Jag har lurat på "foderautomater" med levandefoder till en del firrar. Idén är att ha en slags behållare i karet med rovfiskar, och så fyller man den med levande räkor, fisk eller annat gott. Ska sedan vara hål i behållaren så att det simmar ut lite foder då och då. Har inte kommit så långt så jag testat än, men det kunde bli fräckt om det funkade.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Peter_F
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 172

                          #13
                          Patrik: Jag tror inte foderfiskarna simmar ut frivilligt. Jag hade stora problem att få dem att lämna plastpåsen när de väl fick syn på sina nya "kamrater" som väntade i karet
                          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 1133

                            #14
                            hehe, jag skulle inte vilja hoppa ner i ett kar med mega feta rov fiskar om jag va 5 cm långt! Det skulle ju vara tossigt!
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...