Geografiskt val av mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • februari 2005
    • 445

    Geografiskt val av mbunas

    Har precis inrett ett kar på 375 liter (150x50x50). Inredningen består av stora och "halvstora" stenar från Vättern vilka vilar på vanlig sand. Stora delar av bottnen är täckt av stenarna, då tanken är att efterlikna miljön mbunas verkligen lever i. För att göra det hela än mer "habitat- och biotopriktigt" skall jag välja mbunas om lever sida vid sida i sjön. Alltså måste fiskarna i största möjliga mån komma från samma plats i sjön. 2, möjligtvis 3 arter skall det gå i karet, och tanken är att de skall införskaffas den 30 juli då vi åker till Götet, så att åtminstone en av oss handlar lite!

    Nåväl, tanken med ämnet och tråden är att ni som har några tips på arter som lever tillsammans är varmt välkomna att lämna dem här, är öppen för alla mbuna-förslag!

    Sommarhälsningar,
    A. Wiberg.
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • februari 2005
    • 445

    #2
    Verkar vara en klurig fråga. Kan väl hjälpa till lite på traven och lista några arter jag gärna vill ha så kanske någon känner till en mbuna som lever på samma ställe!

    Labeotropheus Trewavasae, rostvarianten.
    Cynotilapia Afra, Cobwe (Edwardi)
    Pseudotropheus Saulosi
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      saulosi kommer ifrån ön chisumulu har jag för mej-där finns det många arter som ex. "chisumulu johanni", har för mej att det fanns en "location-finder" på nätet men har glömt var den låg-man skrev ex. chisumulu så listade det fram alla kända arter därifrån-mycket praktiskt
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Jag tror att du måste söka i någon bok t.ex. BACK TO NATURE GUIDE OM MALAWICIKLIDER Författare: Ad Konings , där står det bl.a. var i sjön fiskarna förekommer. Iaf så vitt man vet.

        Artikeln som finns i NC FAQ mbuna akvariet ger inte den informationen du söker, bara fiskförslag från olika grupper. Men kanske kan den ändå vara dig behjälplig.

        Något som jag själv ofast saknar informatiom om är om vissa besläktade arter slåss som tusan också och inte bara snor honorna av varandra. Om man inte tänker ta rätt på yngel, så gör ju inte korsningar så mycket. Chansen till överlevnad i ett välbefolkat malawikar är ju liten. Om fiskarna tänker ta ihjäl varandra arterna emellan så är ju ideen att prova med båda arterna helkass.
        Min zoon

        Kommentar

        • Mcoist
          Användare
          • oktober 2003
          • 154

          #5


          fins ju även mbunas som i prinsip lever i hela skön med ytters små skilnader i färg om äns någon skilnad fins.
          1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Enligt min lilla bok är ps. salousi från Taiwan reef....dock ligger taiwan reef bara lite norr om chizumulu-island så vill man inte vara minutiöst prcksäker så kan man ju ta från området taiwan reef + chizumulu-island.

            I samma område finns även likoma island med intressanta områden som t.ex: ndumbi rock, membe pint, maingano och mbamba islands. Många intressanta områden på samma ö.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Alexander Wiberg
              Användare
              • februari 2005
              • 445

              #7
              Låter bra! Saulosi visste jag att den kom från Taiwan Reef, undrade mest vilka fler mbunas som finns vid samma plats.

              Skulle vara väldigt bra om någon vet varifrån rost-trewavasae är ifrån. Det lutar skarpt åt den. Från Chilumba kanske?
              A.Wiberg (alex83)

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

              Kommentar

              • Lars Andersson
                NCS Medlem
                • oktober 2002
                • 601

                #8
                På Ad Konings eminenta CD över Malawis cichlider så finns möjligheten att leta per lokal om jag minns rätt. Jag har annars ett antal förteckningar över vilka fiskar som finns på respektive ställe. Listorna är inte helteckande utan bara över de ställen jag har dykt. Antal arter vid Taiwanee Reef (rätt stavning) är rätt liten jämfört med andra ställen. Jag skall leta i mina gömmor (rätt orediga tyvärr) om jag kan hitta en förteckning över Taiwanee Reef. Har varit där tre gånger. Det är som dykplats betraktat ett av de bästa i Malawi. Nedstigning utmed ankarkättingen eftersom inget av revet ligger över vattenytan.

                Olika typer av rostfärgade trewavasae finns i norra delen av Malawisjön. Även här kan Ads Malawi-CD ge klara besked.
                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                Kommentar

                • Alexander Wiberg
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 445

                  #9
                  Vet du hur man kan få tag på denna CD?
                  A.Wiberg (alex83)

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    Angående CD´n så har jag för mej att den kostar närmare 1000kr och ja vet att akvarielagret har den och jag tror att den är lätt att få tag på lite överallt-lite osäker på priset nu då cd´n har några år på nacken-kanske att den är billigare!? (jag ska till lagret imorgon och då ska jag kolla upp det)
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Alexander Wiberg
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 445

                      #11
                      Låter kanon spectmats, det får du väldigt gärna göra! Om du vill kan du även kolla om de kan skicka den till Jönköping!
                      A.Wiberg (alex83)

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        ok-jag hör av mej om det i morgon el. på söndag.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          -annmari!, Ditt tidigare inlägg har tydligen raderats! så din åsikt om folkvett är du nog ganska ensam om.. Mvh specmats
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Gwendly
                            Användare
                            • december 2003
                            • 374

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av specmats

                            Angående CD´n så har jag för mej att den kostar närmare 1000kr och ja vet att akvarielagret har den och jag tror att den är lätt att få tag på lite överallt-lite osäker på priset nu då cd´n har några år på nacken-kanske att den är billigare!? (jag ska till lagret imorgon och då ska jag kolla upp det)
                            njae, i Kanada kostar skivan cirkus $40 vilket ar typ 240 SEK, om man daremot ska ha boken ocksa sa kostar det typ 1000 SEK

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              jaha! kan man köpa cd´n separat?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...