Köpa privat eller stödja den lokale handlaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2004
    • 531

    #31
    Hej!
    Fred fish,jag håller med dig att på mindre orter är det fullt förståeligt att privatodlare och butiker jobbar ihop.Som du vet så kommer jag från Kiruna,hade jag bott kvar där och haft egen storodling och låt oss säga att det bara funnits en butik där så hade jag försökt och samarbeta med butiken.I det läget tycker jag som du att det är fullt befogat.Dessutom hade både jag och butiken eventuellt kunnat gå ihop och göra ett bra samarbete.Mvh Ann-Mari
    bryggan

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • oktober 2004
      • 531

      #32
      Hej!
      Fredfish,ända gången som jag har glasögon på mig är när jag läser,när man är i min ålder så är det vanligt att man måste ha läsglasögon på sig.Du är ju bara ungdomen så du har några år på dig.mvh Ann-Mari
      bryggan

      Kommentar

      • calle-hallabro
        Användare
        • juli 2005
        • 303

        #33
        Funderar på en sak,,,
        Varför ger handlare skambud på privatodlad fisk?
        Jag vet t.ex att handlaren får ge 15:- exkl moms för en vanlig Ancistrus hos en grossist = 18,75:-, men mig vill han bara ge 10:- och då helst byta mot något annat som denne tar fullt pris på!
        Hur ska då en privatodlare få någon ekonomi i sitt arbete när man får så dåligt betalt av butiken?
        Och det komiska är att butiken säger sig helst köpa privatodlad fisk då den oftast håller bättre kvalité, men varför ger dom inte ett seriöst bud på de fiskar man kommer med?
        Det känns som de ser privatodlaren som en extra inkomstkälla, de kan helt enkelt ge skambud när du står där med din fisk som du vill/måste bli av med = handlaren ser sin chans att tjäna mer pengar.
        Personligen så är jag villig att betala ett högre pris för kvalité, men varför ska inte odlaren få ta del av kakan?
        Varför inte ta reda på vad handlaren får betala hos sin grossist för massproducerade fiskar, varför ska vi sälja kvalité billigare?
        **********
        En Mal idiot!
        www.goc.se

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #34
          Gud vad ni håller på om era priser, så länge det e på hobby nivå så spelar det vell mindre roll om man får 10 eller 15 spänn för en fisk. Allt här i livet(nästan iaf) är förhandlingsbart så ska man hålla på med affärer så måste man kunna göra affärer, det är ju bara göra en deal med en butik eller fler, passar inte det så sälj privat? En liten odlare som säljer sina rödzebror till en butik kan ju oftast inte ge någon form av garanti om nått skulle vara fel me fisken eftersom han ofta sålde alla han hade och det kommer ta 4månader innan han kan leverera igen, hos en grossist kan ju en butik få nya inom 1-2 dagar för annars skulle han ju stå utan vilket i sig är värt en del. När man är på den nivån att man kan lämna sådana garantier ja då lär man ju inte direkt va en hobbyodlare längre vilket automatiskt medför samma priser som andra proffisionella odlare har/får. Det här med att butiker kommer med olika ursäkter hit o dit är ju inte så konstigt, han gör affärer, det ni säljer ska hjälpa han att få hyran och andra utgifter betalda. Så har det funkat i 1000tals år så det är absolut inget konstigt.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #35
            Privatodlare har väl också kostnade så varför ska han acetera ett lågt bud på sin fisk.
            Man får ju tjäna ett visst belopp utan att ha företag så det är ju inte alltid svarta pengar.
            Det är ju vi som odla som ska hålla priserna uppe om alla bestämmer sig för att inte sälja en fisk under 15kr så får ju inte heller handlren någon fisk.
            Så problemet ligger ju även på oss och inte bara handlaren.
            Varför dom ge så dåligt är ju för att tjäna så mycket på fisken samt dom vet ju inte kvaliten på fisken förens dom provat att köpa den ett par gånger.
            Sedn finns det ju tjeckisk fisk handlren kan köpa MYCKET billigt som gör att dom kanske föredra den.
            Men min synpunt är att odlre borde hålla ihop inte konkurera genom att prisdumpa.

            Kommentar

            • Mcoist
              Användare
              • oktober 2003
              • 154

              #36


              Att En hobbyodlare får mindre betalning för fisken än från deras riktiga leverantör tycker jag är helt ok så länge vi inte snackar skambud.

              Tex 10kr för en ancistrus är ganska standard och ett ganska bra pris inget att klaga på.

              15-20kr för mbunas är ochså ett ganska standard pris och inte heller att klaga på.

              Jag brukar däremot dra mina fiskar några cm längre än vad dom stora grossisterna gör som oftast pumpar ut stora mängder fisk på ca 4cm för malawi jag drar mina till 6cm vilket gör att jag oftast får 20kr och min handlare kan sälja 6cm fisk för samma peng som 4cm fisk normalt båda blir glada.

              däremot om man kopmmer med fisk på 3-4cm ja då får man helt enkelt nyja sig med 15kr.

              Däremot så säljer jag inte till strunt summor jag frågar en butik tex vill du ha vad får jag i betalt?

              Säger han då ja men du får bara 8kr då säger jag tex jag vill ha 15kr(Om jag vet att det är ett vettigt pris) annars får det va vill han då inte det så har jag frågat och jag säljer dom privat istället.

              Att vi skall få samma som dom stora bolagen kan vi bara glömma men se det som ett riktpris och dra bort en 5kr så har vi ett ganska realistiskt pris.

              Nu har jag visserligen en smart och bra handlare i min närhet som förstår värdet på fisken.
              1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

              Kommentar

              • MaddeB

                #37
                Jarinen skrev:

                "För mig är inte "odling" att få lek på en ciklid och sälja all avkomma.
                Odling tycker jag är att dra opp ett fåtal yngel av en kull, bara de framgångsrikaste och bäst växande och gallra stenhårt och mata med kvalitetsfoder.Kräver en hel del engagemang och plats, större kar än vad de flesta kallar yngelkar."
                ************************************************** *******************

                Jag kunde inte skrivit det bättre själv för det är ju så det skall vara, vi har tagit ansvaret för naturens gallring och då är det vårt ansvar att lära oss hur naturen fungerar.



                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #38
                  Hej
                  Intressanta frågeställningar och kloka tankar i den här tråden.
                  - att stöda en verksamhet (affär eller provatodlare). Själv upplever jag inte att det skulle vara min uppgift att stöda en affär, eller jordbruket heller för den delen, utan det är survival of the fittest som gäller. (Sen kan jag ju förstås välja att stöda någonting, såsom t.ex. WWF i Malawi, men det är en annan sak då.)
                  - om jag i en situation har fattat beslutet att sälja fisk till en affär för ett visst pris, så skall jag inte gnälla efteråt. Däremot skall jag ju försöka lära mig hur och med vem det lönar sig att göra affärer. Och att driva hobbyn med vinst, det har jag glömt för länge sen.
                  - i princip borde jag kanske ta lika mycket för en fisk om jag säljer privat, som den kostar i affären. Men i affären får kunden ju mer service, garanti, kvitto, tillbehör osv, så han är säkert villig att betala mer för fisk i affären. Och om jag säljer till en affär så skall affären självklart ha ett lägre pris eftersom han köper i parti.

                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...