Vad hände tro ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke H
    NCS Medlem
    • oktober 2003
    • 144

    Vad hände tro ?

    Hejsan !

    Jag köpte hem 7 stycken Aulonocara benga för ca 1,5 månad sedan och fick dom att växa bra.Hanen blev dessutom praktfullt gul. Allt såg perfekt ut. Jag har haft dom i ett 100 liters akvarium för att jag lite senare skulle flytta över dom till mitt 540 liters.
    Jag har bytt ca 20% vatten varje vecka. För 3 dagar sedan så stoppade jag ner en tegelblomkruka och bytte som vanligt vatten.
    På morgonen dag 2 så ser det ut som att dom står och tuggar allihop
    tycker dessutom att dom ser lite röda ut inne i munnen. Byter därför
    20% vatten igen. På kvällen dag 2 så är 4 stycken döda varav 1 ser sårig ut runt munnen. Byter då 80 % av vattnet och tillför även salt.
    I morse så var ytterliggare 1 död och en ser inte kry ut. Den sista verkar opåverkad. Jag har dessutom 4 små ancistrusar i akvariet som verkar helt oberörda.
    Vad kan ha hänt ? och vad borde jag ha gjort ? Vad gör jag nu innan jag skaffar nytt ?

    Micke
    540 liter +222 +222 +100
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Du borde byta mer vatten rent generellt sedan åka o kolla på dom andra som fanns där du köpte dina för att se hur dom mår.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Lurigt. Enten hade de med sig någon sjukdom eller så ackumulerades kvävenivåerna upp med tiden - tror jag. Ingen mer fisk än Ancistrusarna och dem i karet? Var de VF? Har du mätt ammonium/nitrit/nitrat? Filtervolym/kapacitet?

      Tror inte blomkrukan gjorde något med vattnet, det funkar ju utmärkt hos många andra. En liten fundering jag får är att det är EN Auloncara som ser ok ut - hannen? Ändrar man på inredningen så kan en del sjöciklider gå igång på allvar. Låter lite klent att bara ändra med "en blomkruka", men månne var det en bra punkt att försvara - kan det vara så jäkligt att den som är kvar är hannen och att han dängt/stressat ihjäl resten?

      Well, kanske är långsökt, men trots min ringa erfarenhet av sjöciklider så tycker jag mig ha märkt att de kan funka väldans olika beroende på inredningen av akvariet. I vissa kar är de snälla och trevliga, i andra kar är de näst intill omöjliga att hålla.

      Låter även som en god idé ovan - finns det fler kvar där du köpte dem, åk och kolla på dem.

      Hilsen, och lycka till framöver!!

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Micke H
        NCS Medlem
        • oktober 2003
        • 144

        #4
        Hejsan

        Alla fiskar dog vilket inte var kul men jag har iaf konstaterat att det var blomkrukan. Kompisen har använt samma sorts lerkrukor och har fått jätteproblem i sitt 540 liter akvarium.

        Tegelblomkrukorna är köpta på Plantagen så jag vill bara varna andra att köpa dom. Det troliga är att det är blyförgiftning.
        Fick tipset av en kunnig person att det en del lerkrukor kan innehålla väldigt mycket bly.

        Nu är akvariet tömt och sanden utbytt och det är snart dax för att köpa lite nytt.

        Micke
        540 liter +222 +222 +100

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Tråkig historia Micke...och jag beklagar verkligen det öde som drabbade fiskarna. Aulonocara baenschi (Benga) är ju en av de absolut vackraste Aulonocara arterna som finns!

          Antingen hade du grym otur med blomkrukan eller så har jag haft en enorm tur genom åren som aldrig drabbats av det du beskriver. Blomkrukan var väl helt ny va?

          Kommentar

          • jan olof
            Användare
            • december 2002
            • 254

            #6
            Var det när du flyttade dom till 540 det blev problem eller var det 10 liters
            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

            Kommentar

            • jan olof
              Användare
              • december 2002
              • 254

              #7
              en liten stavfel där jag menar 100 liters, om det nu var 540 så tror jag inte att det var blomkrukan men däremot stress eller koppat in dom för dåligt auloncaror är grymt jobbiga med vattenkvalite och stress det typiska med stress är att dom får röda prickar som är blödningar någonstans på fisken mvh janne
              malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Tack för det tipset Jan Olof! Jag ska snart få hem två par VF Aulonocara stuartgranti, Londo (Blue neon). Då får jag vara försiktig och ha tålamod...

                Kommentar

                • Klas A
                  Användare
                  • december 2004
                  • 104

                  #9
                  Väldigt tråkigt med dina fiskar. Jag kokar alla som har med krukor att göra även rör å sådant i tegel eller lergods har ju något å göra med någon syra som finns i jord om jag inte har helt fel...
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    "Väldigt tråkigt med dina fiskar. Jag kokar alla som har med krukor att göra även rör å sådant i tegel eller lergods har ju något å göra med någon syra som finns i jord om jag inte har helt fel..."
                    Det är klokt , åven om krukorna/teglet är nyinköpt. Presis , som
                    Micke.H, har jag också haft oförklarliga dödsfall i samband med i sättning av tegel-baserat material. Jag skall , själv -för säkerhets skull- koka teglet i fortsättningen. ¤TIPS¤ Jag vet inte -precis , som Micke, vad det handlar om tungmetall urlakning/accelerad hårdhetsökning etc. Men den hederliga kokningen brukar göra susen!
                    -Who is the Man?? -Its not a man its a fish (Mr..)

                    Kommentar

                    • Micke H
                      NCS Medlem
                      • oktober 2003
                      • 144

                      #11
                      Hej igen
                      Fiskarna hade varit i 100 liter akvariet i ca 2 månader och växt till sig bra där bl.a en hane färgat ut väldigt fint.
                      Då fick jag en ny blomkruka av kompisen. Han hade köpt till sig själv och gav mig en. Några dagar senare så var de flesta döda.
                      Kompisen la ner sin kruka i sitt 540 l och fick precis samma problem med samma beteende innan dom dog så det måste vara krukorna som det var något med

                      540 liter +222 +222 +100

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        Det viktigaste är -till er andra- att DET finns ett problem med keramik i akv, vattnet. Vad det är för ämnen eller föreningar , som utlöses är för mej okännt , men nåt dödande skit finns det. Det kan
                        vara ett och samma tegelbruk , som står för bedriften. Jag skulle misstänka att detta dödande tegel kommer från nåt "lågpris-produktions land, då jag inte/ aldrig har haft dessa problem innan.
                        Det började "spöka först för ca 6år sedan! -Mr.Fish-

                        Kommentar

                        • jan olof
                          Användare
                          • december 2002
                          • 254

                          #13
                          ja det kanske ligger en del vad ni säger om krukor av tegel, men jag har rätt så många krukor i mina akvarium och det är inga problem med dom jag har köpt dom på hornbach kanske ett tips.
                          jag har även mycket tegelrör och nya tegelpannor köpta på en bygghandel det är heller inga problem mvh janne
                          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                          Kommentar

                          Arbetssätt...