Demasoni + saulosi = ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    Demasoni + saulosi = ?

    Brukar hanar av Ps. demasoni och Ps. saulosi kunna se skillnad på varandra, eller ser de varandra som rivaler trots att de är av olika arter? Fråga två: Finns det överhängande korsningsrisk trots att honorna ser klart olika ut?

    Mvh,

    /Fredrik

    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Två arter med så pass lika färgmönster kommer att uppfatta varandra som rivaler och hanarna kommer att vara mycket aggressiva mot varandra.

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Hans-Bålsta

      #3
      Demasonin kommer snart att ta kol/kål på Saulosin, men jag tvivlar på att du kommer att får korsningar.

      Hans

      citat:
      Brukar hanar av Ps. demasoni och Ps. saulosi kunna se skillnad på varandra, eller ser de varandra som rivaler trots att de är av olika arter? Fråga två: Finns det överhängande korsningsrisk trots att honorna ser klart olika ut?

      Mvh,

      /Fredrik

      Kommentar

      • einar

        #4
        En liknande fundering..
        Rödzebra i samma kar som callanois ("Bright blue"), vad kan det ge för resultat, blir det ngn skillnad om man har MC-zebra eller den blåfärgade typen av hanar, (callanoisen är ju mig veterligen blå).
        Sannolikheten borde ju vara ganska stor att de uppfattar varandra som rivaler, men å andra sidan är väl ingen av arterna lika aggressiv som demasonin, så det kanske skulle fungera i alla fall??
        Någon som har erfarenheter eller vetskap?

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Korsningsrisken mellan M. esterae och M. callainos är överhängande och därför ska de inte hållas tillsammans.

          Mvh Michael Persson
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Jag tror inte att det kommer bli några problem att hålla demasoni med saulosi...

            kollar man noga så ser man att dom inte är speciellt lika, saulosi har inte alls samma färg på banden, sen är kroppsformen väldigt olika, något som jag tror spelar väldigt stor roll för artigenkännade.

            Mina erfarenheter är att demasoni är ruskigt agressiv innom arten men att den inte bryr sig och eller ofta istället blir ivägskickade av andra arter...

            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Ps.Daniel

              #7
              Hej!

              Av egna erfarenheter är verkligen Demansoni+saulosi inte stabilt...
              Demansonin är som galen och bara slåss hela tiden...

              Mvh Daniel

              DANIEL

              Kommentar

              Arbetssätt...