Bottenmaterial - Troffekar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olycka
    Användare
    • november 2004
    • 9

    Bottenmaterial - Troffekar

    Har tröttnat på Biltema Blästersand och skulle vilja variera mig lite.

    Skulle det funka med att täcka botten med större flata stenar eller är sanden något som man borde ha kvar?

    De flata stenarna tänkte jag skulle vara flata vattenslipade stenar från Vättern. Eller ska man kanske ta kalksten ifrån ett kalkbrott som då är lite "kantigare".

    Hjälp mig, jag har beslutsångest! =)
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #2
    Hej

    Beträffande sanden finns det olika teorier. En teori går ut på att fiskarna kan utnyttja sanden i sin matsmältning. Själv har jag inget på bottnen och det funckar fint.

    Beträffande stenar, har Du tänkt använda så stora stenar att fiskarna kan gömma sig nere bland stenarna. Det kan leda till att fiskarna blir skygga. Att tänka på är också att inte försvåra renhållningen, fiskarna gillar rent vatten.

    Har Du tillräckligt hårt vatten (ca 650 µS) behöver Du inte kalksten, annars kan kalksten vara ett bra sätt att förbättra vattnets sammansättning. Observera att dolomit knappast ökar hårdheten.

    Pröva Dig fram och lycka till!

    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      En nackdel med att täcka hela botten med stenar är att inga tydliga revirgränser uppstår.(har testat!)
      Jag kör med fint korallgrus/sand från meyers och är nöjd med den.Det lär vara den som håller sig ljusast längst.Min troffar färgar ut bättre i ljus inredning och det fina gruset samlar inte på sig en massa skit ,som den grövre gör.Men som Micke sa,"Pröva dig fram"!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Fin, lagom ljus fågelsand och en mörk bakgrund är att rekomendera. Då färgar de flesta troffar fint. Precis som Micke skriver så utnyttjar troffarna sanden i sin matsmältning.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          När man läser gammla artiklar från trofferäven roger person,så är det ljusbakgrund och vit korallsand som gäller för att dom ska färga sig bäst

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Jo,tror jag med.Iaf när det gäller ljusa Moorii`s...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • olycka
              Användare
              • november 2004
              • 9

              #7
              Det är Dubbar & Tropheus Moorii "Moliro" som går i karet.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                vad sägs om grått!? jag tror att det är den bästa komplementfärgen
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Jag tycker att det verkar som att ljusa bakgrunder plockar fram någon typ av "skrämselfärg". Bland vissa "troffar" kan den säkert te sig vackert men det är ju knappast det det handlar om.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...