Iakkttagelse gällande tuggande honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Iakkttagelse gällande tuggande honor

    Ytterligare en av mina VF P. nigripinnis honor går nu och tuggar
    Den förra honan som tuggade åt ingenting under hela ruvningsprocessen, medans denna med glädje äter både räkmixpartiklar och bosmider. Har tidigare varit med om att en av mina Venrtalis-honor åt under tuggningen. Finns det fler med liknande erfarenheter, dvs att det är ett individspecifikt beteende snarare än ett artspecifikt!
    // Magnus Arvidsson
  • Kirderf
    Användare
    • december 2004
    • 21

    #2
    min golden hona åt små partiklar när hon ruvade.
    första gången hon ruvade åt hon inget vad jag kunde se, men det gjorde hon andra gången.
    det kanske krävs träning?

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Både mina Cyps och den Labeotropheus-hona jag har ruvande äter i slutet av ruvningen. Alltid små partiklar, så jag tror det är mestadels till ynglen. Helt övertygad om att det är bra att mata med lite yngelfoder till honorna i slutet av ruvningen. De yngel som kommer fram numera är alltid välgödda och har mage. Speciellt för Cypsen är det skillnad - de yngel som kom innan jag matade med smått var alltid "bukiga". Numera har de mage. Bra start, säger jag.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Jag såg härom dagen att en Röd Zebra, F1 hade lekt. Idag bara ett par dagar senare såg jag att hon tuggade på en pellets, tetra chiklids rundstavformade vid matningen. Hon tog inte in hela pelletsen i munen som vanligt utan hon småtuggade på den med maten delvis utanför munen.
        Det är första gången som jag sett ett så tydligt ätbeteende av någonting större i matväg. Märkligt är kanske också att hon bara tuggat i 3-4 dagar.
        Hon är fortfarande tuggande, iaf någon undrar.
        Min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...