Lägenheten stinker av rutten fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • december 2004
    • 68

    Lägenheten stinker av rutten fisk

    Jag har haft ett pumphuvud som sitter lite lägre som extra cirkulation under vattenbyten då jag måste stänga mina "vanliga" filter.
    Sist jag hade den igång så sög den troligtvis i sig en sjuk fisk (medelstor malawi) som legat i den, slarvade en vecka med ett vattenbyte och nu 2 veckor senare stoppade jag i kontakten och ett vitt moln (pumpar 3000L/h) av fjäll och fiskrester blåste ut i akvariet och en fruktansvärd STANK spred sig i rummet. Gjorde/gör just nu ett stort vattenbyte på 60-70% men en del rester flyter. Pumphuvudet åkte ut genom fönstret (ja jag öppnade det först) men en det rester flyter på ytan vad ska jag göra ? Hur stort vattenbyte kan jag göra på en gång eg ?

    Just nu vart jag så ledsen/arg/förbannad/less att jag var på väg att spola ner varenda fisk och skeppa ut akvariet.
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    #2
    Damn, vilken otur! Känner med dig.
    Fast ge inte upp.
    Det värsta som hänt mig, när det gäller fiskdöd, är att ha kommit hem efter en veckas semester för att hitta min 40+ cm stora mal död med huvudet instucket i en grotta. De andra fiskana hade ätit av den på undersidan och det stank i hela rummet! Den var slemmig och det dröp slem från den när jag tog upp den (med en ica-påse över handen!).
    Fast nu så var den åtminstone hel, till skillnad från din fisk!
    Gjorde som du 60-80% vattenbyte och en gång till (mindre) några dagar senare för att vara på den säkra sidan och för att vattnet fortfarande stank.

    Lycka till,
    /Kid

    Kommentar

    • Twosaint
      Användare
      • december 2004
      • 68

      #3
      Men hur stora byten och ofta kan jag göra ?

      Ska ha besök imorrn och vill gärna hinna få bort den mesta delen av lukten. Har fått bort en del av ytslemet satte en cirkpump upp och ner strax under ytan så den sög ytvatten och kopplade en slang till den och flyttade sedan ner den allt eftersom nivån sjönk.

      Kommentar

      • anfall
        Användare
        • november 2004
        • 139

        #4
        Tråkigt läge. Jag hatar också att hitta död fisk. Har tvingats lyfta ur några mellanstora malawis de senaste året och man blir orolig när man känner lukt, men jag har alltid hittat dem inom ett par dygn.

        Om du har bra biologisk aktivitet och firrar i bra kondition klarar sig nog firrarna efter ditt tuffa vattenbyte. Ett stort vattenbyte till snabbt gör nog mera skada än nytta. Hellre små och tätare om du känner att du vill byta mera.

        Lukten är trist, men jag skulle bekymra mig mera över slemmet och syresättningen. Om slemmet ligger i vattenytan skulle jag absolut skumma bort det med en kåsa eller liknande skålformad sak i stället för att finfördela den i hela akvariet. En ren vattenyta underlättar syresättningen, vilket gynnar nedbrytningen och fiskarna.

        Kommentar

        Arbetssätt...