en fantastiskt bra bok om Dvärgciklider!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2004
    • 531

    en fantastiskt bra bok om Dvärgciklider!

    Hej!
    Fick låna ett ex från min butik om dvärgciklider,den är skriven av Hans J.mayland och Dieter Bork.Boken Boken heter ;south american dwarf Cichlids,Apistogramma,Crenicara,Microgeophagus.

    Den visar dvärgciklidernas naturliga miljö,samt hur det fungerar i akvariet,fantastiskt fina foton finns också i boken.Boken är på 183 sidor.Dessutom finns fina detaljerade kartor över Amazonas deltat och dess bifloder att studera.Författarna är experter i ämnet ifråga.Den rekommenderas verkligen,en bra bok för den som vill hålla på med dvärgciklider.Mvh Ann-Mari
    bryggan
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2004
    • 531

    #2
    Hej!
    Förlåt men jag glömde att tilllägga,boken är skriven på engelska.Mvh Ann-Mari
    bryggan

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Tackar för boktips. Är man inte på hugget är det lite svårt att hålla sig uppdaterad på bokfronten. Får spana in den när jag fördjupat mig tillräckligt i Ad Konings "Tanganyikacichlids in their natural habitat", som jag för övrigt starkt rekommenderar. Nästan samma klass på den som Brichards stora bok.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Hej

        Jag tycker ändå att Uwe Römers Cichliden atlas är den klart bästa dvärgciklidboken. Många informativa bilder och bra biotop beskrivningar.
        I vissa forum har Maylands bok betraktats med lite skepsis. Vissa personer har ansett att färgerna i vissa foton har manipulerats. Fiskarna har alltså varit lite för färggranna. Jag personligen har ingen åsikt om detta. Jag har bara bläddrat lite i Maylands bok.

        Här är en länk till apistogramma.com`s forum där böcker har diskuterats flitigt:




        I övigt kan ni ju läsa min recension av Römers bok på min zoon.




        Mvh/Pelle

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • oktober 2004
          • 531

          #5
          Hej!
          Pelle, varför förakta den bok jag nyss beskrivit,den kan väl vara bra ändå.Mvh Ann-Mari
          bryggan

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #6
            Hej

            Nej, jag föraktar inte boken. Den har naturligtvis många positiva sidor också. Jag kommer snart själv att köpa boken av Mayland, som ett komplement till Römers cichliden atlas. Framför allt verkar biotopdelen med kartor vara intressant.

            Vad jag vill säga är att dessa böcker (speciellt Cichliden atlas) är ganska dyra. ca 300-500kr. Jag tror att Maylands bok hamnar runt 300kr och Römers närmare 500kr (rätta mig om jag har fel, har inte kollat prislistorna)
            Om man bara tänker köpa en bok om dvärgciklider så ÄR Römers Cichlidenatlas ett bättre val. För det första finns en mängd arter med i Römers bok med både text och foton, som inte ens finns omnämda i Maylands bok.
            Om man ändå tänker fortsätta att utöka sitt dvärgciklidbibliotek allt eftersom, så spelar det ju ingen roll vilken bok man köper först.

            Sammanfattningsvis;

            Om du huvudsakligen intresserad av skötsel, utbredning och biotopbeskrivningar, så är Maylands bok helt ok.

            Om du däremot förutom ovannämnda vill ha en uttömmande bok med maximalt antal artbeskrivningar, så är Römers bok ett bättre val. (priset till trots)

            Mvh/ Per



            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2004
              • 531

              #7
              Hej!
              Pelle, finns det inte en svensk bok utgiven på ICA bokförlag också?den har några år på nacken.Mvh Ann-Mari
              bryggan

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • oktober 2004
                • 531

                #8
                Hej!
                Pelle, jag älskar dvärgciklider,ska odla mer på dom i höst,även diskus,har du mycket dvärgciklider?Mvh Ann-Mari
                bryggan

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  #9
                  Den bok du syftar på är Jörg Vierkes "Dvärgciklider" som blev utgiven på ICAS förlag för många år sedan.(Du hittar ett par bilder på den på min zoon)
                  Det är den bästa dvärgciklidbok som har utgivits på svenska. Den är liten och tunn, men innehåller massor av bra och intressant information. Det är en mycket bra nybörjarbok. Tyvärr är artnamnen på apistogrammorna felaktiga i de flesta fall? Känner du till; Ap. Kleei, Ap. Weisei och Ap. Reitzigi?
                  Om du har hållit på med dvärgciklider i slutet av sjuttiotalet, så hade du nog vetat direkt!
                  Den finns inte att köpa idag. Vad jag vet. Roligt om det kunde komma en nyutgåva!

                  Jag har inte så mycket dvärgciklider just nu.
                  Dessa är ciklidarterna jag håller för tillfället.

                  Ap. Commbrae ca 30vuxna + yngel
                  Ap. Borellii ca 15vuxna + yngel
                  Ap. Resticulosa ca 15vuxna + yngel
                  Laetacara Thayeri 2st
                  Nyckelhålsciklider ca 15 vuxna
                  Gymnogeophagus cf. Meridionalis "Sarandi" 6st halvvuxna
                  Gymnogeophagus Balzanii 1 hona

                  Mvh/ Per

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    När det gäller äldre böcker kan jag starkt rekommendera att kila inom en del antikvariat. Kan få fatt i verkligt gamla saker där. När det gäller artnamnen och skötseln så är det inte mycket att hänga i julgranen, men partierna kring odling av levandefoder har mycket att ge - fortfarande. Ska finnas en sida där man kan söka efter speciella böcker just på antikvariat, men jag har slarvat bort länken.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 531

                      #11
                      Hej!
                      Pelle,Schackbrädesciklider skulle jag gärna vilja odla,dom är mycket vackra,får se om jag börjar odla dom i höst.MVh Ann-Mari
                      bryggan

                      Kommentar

                      • Pelle
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 387

                        #12
                        Hoppas att du lyckas bättre med Shackbrädorna än jag. Jag köpte 5 st vildfångade för ett par år sedan. De var otroligt snygga men också väldigt aggressiva mot varandra. Den större hanen stressade livet ur den mindre på ett par dagar. Hann inte se hur illa det var, innan det var för sent. Även honorna konkurrerade väldigt med varandra. De är inte alls lika lätta som vissa apistoarter att hålla i "kolonier"
                        Lycka till med odlingen ialla fall, hoppas att det går bra.

                        Mvh/ per

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #13
                          Jo, det gäller att ha flyt; men det gäller ju också för alla -lite-svårare arter. Jag hade just flyt med mina -VF- schackbrädor i ung. tre års tid. Jag hadde(har)dem i ett 180L akv; startade med 2+10 och när det gick som bäst lekte ,nästan ,samtliga honor samtidigt.På de åren hann jag dra upp 1000-tals med shackbrädor. De jag har nu är en blandning av F2-F3 och de är värdelösa i lek jämfört med den ursprungliga -VF-gruppen. Om det beror på inavel är jag tveksam till,eftersom jag startade med en stor grupp. Jag misstänker att det mer handlar om ett ointresse eftersom jag odlat dem så mycket tidigare.

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8598

                            #14
                            Hej

                            Även Die Buntbarsche Amerikas, Band 2, Zwergcichliden, av Ingo Koslowski, är väldigt bra, tycker jag. Det är förresten också band 1 och 3 av Rainer Stawikowski och Uwe Werner.

                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Pelle
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 387

                              #15
                              Koslowskis bok ska jag beställa, bara jag hittar ett bra pris. Var har du köpt ditt ex. och vad fick du betala? (49:-EUR på Amazon)

                              Mvh/ Per

                              Kommentar

                              Arbetssätt...