Hjälp med alger !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens Netteberg
    Användare
    • mars 2005
    • 67

    Hjälp med alger !

    Jaha. Då har dom anlänt. ALGERNA. [xx(]

    Jag tror att det är det som jag på forumet sett kallas brunalger eller kiselalger. Det har på bara några dagar blivit helt brunt på alla stenar, bottengruset och även på bakgrunden.

    Jag har förskökt att läsa mig till lite hur jag ska gå till väga för att bli av med dem men inte blivit helt klok vad som skall göras. Har jag förstått det hela rätt att jag ska vänta med vattenbyte och vänta ut algerna till de börjar dra sig tillbaka? [?]
    Läste något om att när vattnet är nytt och färskt så var det lättare för algerna att anpassa sig men att de senare skulle försvinna. Läste också en del om att det var viktigt med mycket ljus vilket jag tycker jag har med mina två 36W Silvania Aquastar rör.

    Vänligen kom med svar eller åtminstånde ideér på vad jag ska göra eller inte göra.
    Ska jag göra större vattenbyte eller ska jag ge blanka f-n i att byta på ett tag ?
    Ska jag låta det vara tänt längre eller ska jag släcka ner tidigare? (Tänt ca 10 timmar om dagen idag)
    Annat som borde åtgärdas?
    /Jens
    ------------------------
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #2
    Eftersom karet är helt nystartat så har du antagligen fått för höga ammoniumnivåer. Det beror på att filtret/bottenmaterialet inte kommit igång med nedbrytningen av ammonium och nitrit ännu. Det lättaste sättet att bli av med det är att mata mindre, byta vatten ofta(re) och vänta på att filtret kommer igång.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      ancistrus älskar brun alger. det kan hjälpa om du hivar i nåra såna. men i grund o botten så beror det på obalans.

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Johans tips är bra... De är grymma.

        Kommentar

        • Jens Netteberg
          Användare
          • mars 2005
          • 67

          #5
          Jag satte i 2st Pittbull Plecto igår men de verkade inte få en allt för lätt tillvaru med mina elakingar till saulosi. De lämnade dem inte i fred en enda sekund. Nu har jag bara skymtat dem nån enstaka gång i mitt rev.
          Får väl försöka med lite tätare vattenbytet och se om det hjälper.
          /Jens
          ------------------------

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Jag tycker trots att du satt i 2 malar att 2 ancistrus också skulle vara på sin plats. Det finns inga andra malar som käkar så bra som ancistrus. Möjligen gibbiceps men de är kräsna och vill hellre ha grönalger.

            Kommentar

            • Jens Netteberg
              Användare
              • mars 2005
              • 67

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av blackened

              Jag tycker trots att du satt i 2 malar att 2 ancistrus också skulle vara på sin plats. Det finns inga andra malar som käkar så bra som ancistrus. Möjligen gibbiceps men de är kräsna och vill hellre ha grönalger.
              Ok!

              Får kanske bli morgondagens shoppinguppdrag.
              Tack för tipsen!
              /Jens
              ------------------------

              Kommentar

              Arbetssätt...