Sjukdomstråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Sjukdomstråd

    Tänkte starta en tråd där vi kan diskutera sjukdommar som vi undra över eller inte bli kloka på.
    Själv har jag haft problem med fullborni som står och vackla och inter äter sedan bara dör.
    Dom har inte haft några synbara symtomer vad jag kunnat se.
    Jag provde med parasit medicin ektozon utan något resultat samt höjde tempen utan bra resultat.
    Detta brukar hända efter ett par månader dom är köpta och det är oftast fullbornin som drabbas.
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Kan ju passa och fråga hur ni brukar göra när ni får hem VF fisk.
    Kör ni med mediciner eller bara låter dom gå i eget vatten 1-2veckor??
    Vissa påstor att det inte behövs behandling medans andra säger att det är ett måste.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      "Kan ju passa och fråga hur ni brukar göra när ni får hem VF fisk.
      Kör ni med mediciner eller bara låter dom gå i eget vatten 1-2veckor??
      Vissa påstor att det inte behövs behandling medans andra säger att det är ett måste."

      Koppar in dem under 30-60min och släpper dem sen i huvudkaret och hoppas på det bästa. Har bara haft problem med ett par hästnosar, resten har fungerat fint. I huvudkartet brukar det då finnas tidigare invånare så lite småjakt första minuterna men sen är det lugnt. Detta gäller mbunas (ps. elongatus chewere släpptes ner i akvarium med c.afra r/t chewere, melanochromis interruptus och Goldens)
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        jag brukar inte köpa nyligen anlända arter som är vildfångade-helst att dom har gått i akvariet en månad eller mer-hur är det med dina fuelliborni?, där kan du kanske få en ledtråd..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Fullbornina har alltid fått problöem efter 2-3månader så där kan jag inte relatera problemt till för ny fisk

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            det kan inte vara fodret? Filtreringen? syresättningen? Inredningen?

            Bra tryvk ska det vara i karet med rejäl syresättning, stor filteryta (typ filterhörna), sandbotten och stora algbevuxna stenar. Maten skall ju bestå av tropheus-mix, med lite extra protein kanske. Jag har bara haft odlade fuelleborni och trewavasae och de gillar det mesta förutom: artenmiaflingor, för lite filtrering, för lite flås i pumparna, för få individer, för små akvarium och så vidare.

            hoppas det hjälper.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            Arbetssätt...