Lämplig mal till bladiga växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av anli

    citat:Ursprungligen skickat av cougar

    hehe, jo jag har ett par t-lake kar. men denna mal är till ca/sa så nu får du hjälpa till anli!

    Mne jag hävdar fortfarande, har aldrig sett eller märkt att några av mina malar har ätit växter. Visst käkare de squash å sånt. Mina malar har dock haft väldigt god tillgång på rötter å pinnar som de kan mumsa på. Kanske har de undvikit växterne på grund av det? ingen aning....
    jag hade oxå mycket rötter när dom frossade som mest i mina blad. dom äter inte dom helt utan lämnar ett skelett kvar av bladet. kanske har sällsynd elaka ancistrus.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Kilade inom planetcatfish och snokade lite. Går att göra en sökning på "good algae eater" och du får mer info än du vill. Högst upp hamnar i vart fall Otocinclus för SA. Så enkelt är det. Har du firrar som inte blir för stora (så de äter upp dem) rekommenderar jag dem starkt. Du kommer att behöva stödutfodra dem med vegetabilier om du har en 7-8 st i ett 450. OCH de håller rutorna glasklara ändå, vågar jag lova. Inte för inte som växtakvaristen Takashi Amano har dem i nästan varje kar.

      Vill du ha en lite "häftigare" art är kanske zebra-otos något. Blir en liten smula större, som jag sett, och har rätt ball teckning. Betydligt dyrare och något kinkigare att få att fungera i ett kar.

      Annars fick Snowking Pleco, vad nu det blir på svenska, rätt bra rating också. Den verkar dock bli hyfsat stor.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • davide
        Användare
        • december 2003
        • 335

        #18
        Vilka som äter växter och inte tycker jag verkar vara en personlig fråga. Sen kan det hända att det är mer eller mindre vanligt hos olika arter.

        Jag hade satsat på en Royalpleco. Grymt snygg. Robust. Och är IBLAND en otrolig algätare.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #19
          Mm... har haft otocinclus i omgångar, och tycker inte de var så märkvärdiga på att ta alger (knappt alls)? Beror kanske vilken typ av alger man har eller så.
          Anders L

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            anli,
            märkligt. Har haft Otos i många år och flera omgångar, och de är sanslösa på alla plana ytor (brunalger och grönalger). Kanterna på växterna kommer de dock inte åt. Men, men - det är som vanligt rätt få firrar som läst böckerna om hur de ska bete sig... Trådalger, tofsalger och blågrönalger käkar de dock inte. Siamesen går ibland även på tofsalger, men då får den vara svulten. Trådalger klipper ungfödarna rätt bra (Black Molly är duktiga på dem). Kunde man hitta ett djur som käkade blågrönalger i mängder och som passar i akvarium gjorde man nog rätt bra stålar på det... *drömmer*

            Jag tror ändå det är en liten osanning att säga att Otos bara käkar alger. De ryker liksom med av bara farten - allra mest förtjusta verkar de vara i den där slemmiga beläggningen av bakterier, smådjur och alger som bildas på de flesta ytor i karet. En polare fick snabbt lek på dem när han la i gamla blad/mossa som fått stå och "slemma till sig" i en hink under en tid. Har man malar i karet och gör rent rätt ofta så bildas rätt lite sådan beläggning, vilket kan vara en ledtråd till att det fortfarande är rätt svårt att få många malar att leka.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • JensJ
              NCS Medlem
              • juni 2002
              • 67

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av cougar

              Jo den blir stor, men grymt snygg som liten. Nått konkret tips på L-mal som inte växer ur ett 450 kar och som funkar med resten av kraven?
              Hej. Jag använder L001 (Joselimaianus) i mitt växtkar. De är ca 15 cm och har aldrig rört växterna.

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                tack för alla svar! jag nu köpt en mal som hittils förefaller vara helt perfekt. det blev en L200 med "sharkfin" som först och främst är extremt vacker. Nu efter inköpet har det visat sig att den dessutom är dagsaktiv och vidare även lämnat växterna i fred so far. mkt trevlig typ

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ah, facit!! Dessutom success-story - gott och väl!!

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...