Uppsvullen Malawi!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rovfisken
    Användare
    • april 2005
    • 178

    Uppsvullen Malawi!!!!!

    Igår när jag gick och la mig så var min 17cm stora Nimbochromis livingstonie hane "slimmad" och skitsnygg , idag när jag kommer hem så är den som en Golfboll med Hammar-haj ögon och bristningar på magen samt en rejäl och vit "könsöppning" eller vad man ska säga...
    och f1 honan till den har insjunken rygg och är jättesmal ,men övrigt så mår den superbra och äter , leker och hela balleten.

    VAD ÄR NU DETTA????? Orolig...speciellt för att den ska dö under natten och bli uppäten av mina prakt Linni mm...som då antagligen blir smittade? livingstonie hanen är den enda fisken i akvariet som har detta.

    ?????????????????????????????????????????????????? ??????????????????
    Mina kar

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Jag tror det är frågan om förstoppning. Mina rovisar har fått det titt som tätt tidigare då jag matade dem med uteslutande räkmix. När fisken är i det tillståndet är jag rädd för att den garanterat kommer dö. Egentligen är det kört redan när man ser symptomen. Hur som helst smittar det inte.
    Tony Englund

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Förstoppning brukar ta längre tid iaf dom gånger jag sett eller råkat ut för det, låter mer som den har problem med det osmotiska, vatten tränger in i fisken. Kan vara dåligt vatten eller så kan ju något organ i fisken lagt ner eller fått nedsatt funktion, jag skulle nog avliva den för jag har alldrig varit med om att dom överlevt från detta.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Rovfisken
        Användare
        • april 2005
        • 178

        #4
        Men Ögonen då? den ser ut som en %¤#&% hammar-haj, fast den har klara ögon inget sudd eller grummel, den äter inte längre heller. pröva o mata dom nyss. I går var den helt normal...

        kan detta bero på att jag bara matat fiskarna varanan dag och med räkmix? det är bara den här fiskne som svält upp + fått bildäcks-ögon, dessutom är den "taggig" på buken , förmodligen bristningar och det hänger en lite vit tråd ur "analen" på den som , nästan är genomskinlig.....men som sagt så mår alla andra Rovisar i 720l karet bra, lila glupska och galna i mat som vanligt....Mer hjälp/ tips / ideer om ev. sjukdomar/ behandling mm. UPPSKATTAS REJÄLT./mvh Micke
        Mina kar

        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

        Kommentar

        • Rovfisken
          Användare
          • april 2005
          • 178

          #5
          Japp Nu e den död!!! det tog 2 timmar efter at jag sett den uppsväld.
          jag har konstaterat bukvattensot,jag hann flytta över den till karantän kar 10minuter innan den dog...så jag hoppas att det inte ska smitta resten av firrarna.

          1. ustående ögon
          2.Stod och tryckte vid botten
          3.fisken var helt "mjuk" och hadde som sagt fått "igelkotts fjäll"
          4.Vit/transparent avföring , tunn tråd som knapp syntes

          Men det gick väldigt fort, buke vattensot steg 1-4 på mindre än 24 timmar!!!!!! och den kom verkligen till fas 4 oxå!!Första gången jag vart med om detta mördar fenomen och förhoppningsvis sista, hehe.
          Mina kar

          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Jag har väldigt svårt att tro att det rör sig om bukvattensot hos rovciklider då de inte borde kunna få det med tanke på sina korta tarmar. Att fodret ställer till det för dem är åtminstone jag övertygad om. Sedan jag slutade ge räkmix och bara gett dem pellets har problemet upphört hos mig iallafall.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Det är jag ganska säker på att det inte var bukvattensot också. Det är lätt att göra en amatördiagnos och tro det, men i de flesta fall rör det sig om annat, förmodligen förstoppning..

              "Hostade" fisken?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Rovfisken
                Användare
                • april 2005
                • 178

                #8
                nej, den bara svällde upp tille en boll, var helt mjuk i kroppen och fick utstående ögon och sen sket den små sy-trådar och stod och tryckte vid botten, nu dagen efter att den dött, verkar det som jag fått både vita prick och fungis + nån parasit i karet, dom kliar sig, en har sudd på ögat, blodiga sår med hängande fjäll, rätt stora vita prickar på en denl firrar samt små runda saker som sitter på en del av dom....Malawi-armagedon ??? jag har en Linni som brukar hosta men den har gjort det i ett år så den e bara skum...
                Mina kar

                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                Kommentar

                • Rovfisken
                  Användare
                  • april 2005
                  • 178

                  #9
                  Hur många sjukdomar finns det egentligen som drabbar Malawi? och har tex mbuna lättare för o kola än rovisar ? massa frågor som just blev intressanta då jag aldrig tänkt på "ämnet" sjukdomar förut. o om det tex skulle förekomma nån form av parasit i karet, vad gör man då? det finns ju olika arter tex costia till helt livsfarliga varianter som inget biter på.
                  jag lär mig gärna knep och knåp för o få ordning på drabbade fiskar.
                  Mina kar

                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Rovfisken


                    jag lär mig gärna knep och knåp för o få ordning på drabbade fiskar.
                    Det är väldigt svårt att få ordning på drabbade fiskar(pga felaktiga prognoser), det bästa är att förebygga så gott det går så man slipper bli drabbad.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Rovfisken
                      jag har en Linni som brukar hosta men den har gjort det i ett år så den e bara skum...
                      Den jäspar inte bara då? När jag säger hostar så menar jag alltså korta stötar av panikslagna andningar. Om inte din N. livingstonii hostade kan du nog utesluta bukvattensot.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...