O. Lithobates...perfekt partner med mbunas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    O. Lithobates...perfekt partner med mbunas?

    Jag har lärt mig något nytt angående Otopharynx lithobates och det är att en del av deras foderintag är exkrementer från t ex mbunas arter. Om det stämmer så borde ju Otopharynx lithobates vara en art som väl passar tillsammans med mbunas?

    Det måste också, uppenbarligen, vara som så att denna art livnär sig på vegetabiliskt foder till stor del. Den är allätare, men troligen behövs då en viss andel vegetabiliskt...dvs alger (eller rättare sagt algexkrementer från herbivora arter) mer än hos andra haplisar.

    Någon som vet mer om arten och specifikt detta som jag uppmärksammar här?
  • steveharris
    Användare
    • september 2003
    • 243

    #2
    Jag vet bara att mitt par får samma mat som mbunas, dvs en ganska mager räkmix. Och de växer utan tvekan fortast av alla. Däremot har det tagit två år innan hanen färgat ut och den har väl lite till att "ge" hoppas jag. Men den fungerar bra ihop med mbunas (golden, rödzebra, socolofi, demasoni).

    Däremot har jag inte sett dem äta extrementer från de andra fiskarna, även om jag också läst att de ska göra det.....
    Patrik

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Nu är det ju ett tag sedan jag höll på med malawi (CA för hela slanten nu).
      Men om jag inte minns helt fel så är Lithobates lite väl fredlig för att kunna hållas tillsammans med mbunas. Hade ofta problem med att de blev bortträngda och inte fick tillräckligt med mat vilket oftast framför allt syntes på honorna (insjunken mage).
      Däremot funkade de bättre med "haplisar" i samma storlek.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      Arbetssätt...