F1 yngel = växer snabbare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    F1 yngel = växer snabbare?

    Jag har läst en del om den art jag skaffat - Copadichromis borleyi, Namalenje - och att yngel från denna art är en av de mest snabbväxande haplisar. Nu vet jag inte om detta är korrekt, men de växer iallafall snabbare än t ex Cyrtocara Moori yngel enligt mina egna erfarenheter.

    Växer yngel från vildfångade föräldrar snabbare än odlade sedan generationer? Svaret kanske är uppenbart för en del, men jag undrar om det är någon som sett denna skillnad?

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det är inte orimligt och säkert visat hos matfiskodling. Jag har ingen erfarenhet av jämförelsen själv.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Hmm.Min frågan blir iså fall ;Varför då?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • jan olof
        Användare
        • december 2002
        • 254

        #4
        a det är en bra fråga varför skulle dom växa bättre för att dom är F1.
        Men om man jämför t.ex copadichromis arter med cyrtocara moorie så växer moorie mycket långsammare än copadichromis, och det har inte med att göra om dom är F1 eller inte.mvhJanne
        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av ozric

          Hmm.Min frågan blir iså fall ;Varför då?
          Färre dåliga anlag i dubbel uppsättning. Jämför t ex förädling där två så kallade linjer med usel avkastning korsas och den så kallade F1 hybriden ger mycket stor avkastning. "Allt" utsäde i Sverige produceras på det här sättet.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...