Lejonhuvudcikliden,en trevlig liten krabat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2004
    • 531

    Lejonhuvudcikliden,en trevlig liten krabat!

    Hej!
    hittade inget tråd med detta ämne så jag frågar nu?Finns det någon som har erfarenhet av hållning och odling av lejonhuvudcikliden,jag såg den i en butik idag,den är ju hur söt som helst.Vad jag vet så finns den i forsar.Mvh Ann-Mari
    bryggan
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Den lever i de lugna delarna av forsar, om jag fattat rätt. De har tillbakabildad simblåsa, och hoppar fram snarare än simmar. När de leker kan de ta hela karet som revir, då ynglen sprider sig rätt mycket. De är trofasta mot partnern, och accepterar sällan någon ny om den ena dör. Annars är de lättlekta.
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • jullen
      Användare
      • mars 2005
      • 628

      #3
      Hej!
      jag har just nu två st lejonhuvudciklider i mitt malawikar.Det började med att jag blev pålurad två st av en affär som starkt rekommenderade dom till ett 54 liters sällskapsakvarie.Efter en vecka hittade jag en massakerad guppy.Några dar senare en kardinaltetra.
      Då ringde jag till affären och undrade om det kunde vara lejonhuvudcikliderna.Han sa att det var det nog inte dem utan min ancistrus.Sedan såg jag att dem var lite bråkiga och de fick därför namnet mr och mrs mean.Sen fick jag ett 375 liters maklawikar där dem gick ett par veckor innan jag kom på att jag ville försöka odla dem i mitt 54 liters(sällskapsfiskarna borta sen länge).jag inrdde karet med en massa skiffer och släppte i dom.Vi hade nu blivit ganska fästa vid vara små tjockskallar(lillasysterns namn)
      och efter ca 2 veckor lekte dem och jag hittade ca 20 st yngel.Försvarandet av dem var starkt då en delfinciklid var tvungen att vila upp sig där blev det storslagsmål och paret mean trakasserade delfinen ständigt.det slutade med att delfinen fick bo i en stor yngelkasse istället.Ynglena växte och många såldes vidare,men så plötsligt en dag dog mrs mean i malawikaret av ett stenras.Mr mean dog ca ett halvår senare av farmors akvariepassande(15 döda fiskar på fyra veckor).Så i nuläget har två st av mina ca 1,5 år gamla yngel kvar i malawiakvariet.De ska snart få flytta till en egen burk med bättre vatten,så ska jag se om jag kan återuppväcka släktet mean.


      Annmari:skulle inte tveka en sekund på att köpa dessa små coolingarna om jag hade ett lämpligt kar!
      Lycka till och hoppas allt går bra!
      mvh ville.

      375 L Malawi
      585 L Malawi
      54 L Johanniyngel
      25 L OB rödzebrayngel

      Kommentar

      • Midas_Tom
        Användare
        • mars 2005
        • 809

        #4
        en sak bara om man ska odla dom. är att alla affärer vill inta ta emot dem.. när jag skötte om jullens yngel i ca 4-6månader så försökte vi sälja dem men ingen affär ville ta emot dom!! vi försökte först med affären där de stora var köpta men där blev svaret: Nej vi har redan rätt många.. och sen när vi frågaded en annan affär så sa de att leavonhuvudscikliderna behövde ett eget kar så de ville inte ha några... och sen dog de flesta förutom de 2st som jullen har kvar i sitt malawikar..

        rätt bra story om de här små coolingarna..

        //tom
        //tom

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

        Kommentar

        • jullen
          Användare
          • mars 2005
          • 628

          #5
          Stämmer bra det...
          mvh ville.

          375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

          Kommentar

          • Midas_Tom
            Användare
            • mars 2005
            • 809

            #6
            javisst gör det

            //tom
            //tom

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

            Kommentar

            Arbetssätt...