Varför tuggar hon inte färdigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milano
    Användare
    • maj 2005
    • 23

    Varför tuggar hon inte färdigt?

    Hej!
    Nu var det dax igen..min rostciklid hona(Iodotropheus spengerae)tuggar igen!Tror att detta antagligen vart uppe förr,men undrar ändå...hur lång tid tar det för cikliderna att lära sig behålla romen egentligen?
    Detta är nämligen fjärde gången hon tuggar nu och de första tre gångerna spottade hon efter ca fem dagar.Hon har utsett en grotta till sin och den vaktar hanen nästan hela tiden,så jag tycker inte det kan bero på att hon inte får vara ifred.
    Men det kanske är så att det tar tre-fyra gånger för de yngre honorna innan de lärt sig vad det är frågan om??!

    /Malin
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Det är nog olika hur många lekar det tar. Har du en "dålig" hona så kan det säkert ta jätte många lekar. Har du en "bra" hona så kan hon säkert klara tuggningen den här gången.

    MVH Andreas
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Milano
      Användare
      • maj 2005
      • 23

      #3
      Tack för det!Då är det alltså bara att vänta och se!

      Malin

      Kommentar

      • PowerMerca
        Användare
        • mars 2005
        • 173

        #4
        Får man fråga en annan sak om iodotropheus?
        Jag har köpt ett akvarium där fiskarna ingick och ägaren visste inte vad det var för fiskar.
        Jag tycker att en av mina fiskar är myvket lik en av bilderna i bildarkivet här på sidan.
        Hur stora blir de och är hannen och honan lika i färg? HUr ser de annars ut.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Mm, det med tuggandet kan ta sin tid. Trist nog är tömning av honor ett vanligt fenomen, och ynglen lär sig då inte att "tugga färdigt" när de i sin tur blir föräldrar. Tålamod gäller. Sedan kan det också var lite olika med hur firrar och vi akvarister uppfattar det med att "få vara ifred". Hoppas det ger sig med tiden i vart fall.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Milano
            Användare
            • maj 2005
            • 23

            #6
            Visst kan vi säkert uppfatta det olika,men tycker ändå att hon får vara ifred...ligger ju längst in i ett stenröse och trycker.(till hon spottat i allafall)
            Så du menar att de kanske aldrig lär sig,om de blev tömda som yngel?

            Kommentar

            • Milano
              Användare
              • maj 2005
              • 23

              #7
              PowerMerca...jag vet inte hur andra har det,men mina är det stor skillnad på.Hannen är större med mycket mer färg.Honan har väl i princip samma färg i grunden,men är lite tråkigare lixom.

              Malin

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • oktober 2004
                • 1133

                #8
                Jag tror att Patrik menar att det kan ta sin tid innan hon lär sig. Ha tålamod
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • Landgren
                  NCS Medlem
                  • mars 2005
                  • 44

                  #9
                  "powermerca"
                  Iodotropheus sprengere är nog den vackraste fisk jag har
                  Det verkar dock som det finns två varianter.
                  En röd och en brun.den bruna som oftast finns i cikl.böcker
                  ser ganska tråkig .
                  Foto
                  http:/www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=410330
                  Landgren

                  Kommentar

                  • PowerMerca
                    Användare
                    • mars 2005
                    • 173

                    #10
                    Oj, bilderna säger inte mig något. Man ser bara en suddig bild. Men mina bilder är inte värst mycket bättre...Bilder på fiskar är svåra att få fina om man inte är väldigt duktig på att ta bilder. Samtidigt krävs det att man har en bra kamera.

                    För övrigt är bilderna ganska bra.

                    Kolla på min zoon. bilderna är inget vidare men de duger.

                    Hur stora blir de?? CM

                    Kommentar

                    • Milano
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 23

                      #11
                      Tack för svaren!
                      Tycker ju att nån gång borde hon lära sig...är bara att vänta och se!
                      (men är lite tråkigt när hon spottar!)

                      Iodotropheus sprengerae blir runt 10 cm ungefär.

                      Malin

                      Kommentar

                      • PowerMerca
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 173

                        #12
                        jo, då måste det vara en sådan jag har också...inte undra på att man inte får någon lek när alla firrarna är olika sorter...

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Milano,
                          jo, de lär sig i de flesta fall att hålla tillräckligt länge, men man får som sagt ha tålamod. Trist att se lek efter lek "gå till spillo". För egen del så är det Tanganyika jag väntar på nu - för ett par dagar sedan så spottade en Callochromis stappersi-hona ut ca 30 ägg vid matning av de andra firrarna i karet... *dubbelsuck*

                          Hur firrarna uppfattar att få vara i fred har jag klurat lite på. Har bara fyra C. stappersi i ett 375-liters, men hanen lyckas ändå mobba de tre honorna. Trots att han inte ser dem över hela karet och att de har platser att dra sig undan. När jag läst på verkar det som om ruvande honor bildar separata separata stim i naturen, för att få vara just ifred. Detta beteende verkar också gälla många andra arter. Nu är jag inte så inne på Malawi, så jag vet inte om det gäller för dem också - men det tål att tänkas lite på. Hade jag mer plats så hade jag nog flyttat min C. stappersi hanne efter leken, så honorna fått ett 375 för sig själva.

                          Well. Lycka till i vart fall, och sleva på extra tålamod!! Trägen vinner!!
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Milano
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 23

                            #14
                            PatrikMalmo!
                            ..jo visst kan jag ha mer tålamod än så här!*S*...men undrade bara lite hur det var,man har ju läst innan "att det tar ett tag" innan de lär sig.Och då undrar man ju om "ett tag" är 3 eller 10 gånger.
                            Men det är ju bara att vänta och se,som sagt!Det är ju tur att det inte är speciellt svårt att få dem att leka igen,om hon har tänkt göra så här många gånger till!

                            Malin

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Oki, helt med på din undran - så för att ge dig det enklaste svaret så är det individuellt. En del håller från början, andra tar lång tid. Även en del VF spottar för tidigt, vilket jag personligen tror kan kopplas till just det med att de känner sig stressade. Ruggigt svårt att ge firrar från de stora sjöarna verkligt naturliga förhållanden - så man får knepa och knåpa lite.

                              Min C. stappersi tuggar dock fortfarande - håll tummarna!!

                              Lycka till!!
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...