Akvariedimensioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabbo
    Användare
    • september 2003
    • 210

    Akvariedimensioner

    Jag ska beställa en ny balja imorgon och pga utrymmesbrist kommer det att bli bara 1m. För att få lite volym tänkte jag 60cm djupt och 50cm högt. Det blir ju 300l men är det för kort för t.ex. Sc. fryeri och röd zebra och liknande? Eller borde jag sätta dit nå andra fiskar? Det är ju på tok för kort att ha d. compressiceps i.
    Det finns ju gott om malawi nördar här så låta åsikterna flöda
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Jag vet inte om det är för kort för fryeri, men röd zebra är det inte för kort för. Det finns som har röd zebra i 100 liters baljor. Golden kan du nog ha. Säkert också aulonocaror.
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Centurion
      Användare
      • oktober 2003
      • 210

      #3
      De flesta mbunas går utmärkt i ett kar med de måtten
      http://www.adelgren.se/akvarium/

      Kommentar

      • Fabbo
        Användare
        • september 2003
        • 210

        #4
        Med tanke på odling, hur ska jag inreda ett så kort kar för fryeri? Tänkte ha 1+2 där, de börjar vara könsmogna nu. Ett stort rös eller flera? Har ingen erfarenhet av malawi cikliders lek och revirbildning, bara tanganyika.

        Jag har fortfarande möjlighet att ändra måtten skulle det vara bättre med 100x40x70 istället för 100x50x60 (l*h*b) ?

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Vad sägs om att köpa 20st för när dom är packade som sillar lär dom inte heller slåss,(förlåt men det är som en ålandsfärja i en torrdocka)
          köp nu fiskar som passar i ditt akvarium så kommer alla att bli glada.
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Fabbo
            Användare
            • september 2003
            • 210

            #6
            cf. akvarielagret:
            Varför skulle jag köpa 20st? Då är jag ju mera kund än odlare.
            Från din synvinkel är det förstås bra som lever på det.
            Vet inte om du försöker vara lustig eller spydig.

            Jag tycker att man ska fråga och höra efter istället för att göra nånting dumt. Skulle alla som har köpt dyra tropheus t.ex. ha forskat lite mer i förväg skulle de ha sparat stora summor eftersom de nästan alltid dör för oerfarna.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Fabbo: hur mycket du än forskar i förväg kan inget förbereda dig inför din första tropheusgrupp. En tropheusgrupp är något speciellt, vissa har jättelätt från första början och andra går igenom helvetet med sina första troffar.

              När det gäller att christer rekommenderade 20st så var det inte för att han skulle sälja, ett akvarium på ca en meter behöver packas ganska fullt för att inte en dominant fisk skall ta över hela akvariet. Sök upp lite fakta innan du skriver.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Fabbo
                Användare
                • september 2003
                • 210

                #8
                Det är ju precis det jag gör; söker fakta.
                Att köpa 20 st fryeri kostar 4000-5000kr, det
                är knappast värt det.

                Jag vet att tropheusar ska hållas i stora grupper pga aggressiva hanar och fördelningen av stryk.. Men det var inte som min fråga var.

                Det som jag är intresserad av är: Hur man ska inreda för att trigga lek hos malawin. Ett rös, många..? Några lerkrukor...?

                Kommentar

                • ante104
                  Användare
                  • november 2002
                  • 21

                  #9
                  Jag har ett kar med just de måtten (100x50x60 lhb), och där i har jag haft L. Trewavasae tillsammans med L. Hongi och A.Jacobfreibergi med bra resultat. Såg till att det fanns gott om gömställen för alla genom att skapa många rösen. Mao kan man hålla en del mbuna i ditt blivande kar.
                  Jag kan inte svara på om Fryeri kommer trivas i sådan miljö dock, den kräver kanske mer öppen simyta.
                  mvh
                  /Anders

                  Kommentar

                  • Fabbo
                    Användare
                    • september 2003
                    • 210

                    #10
                    Tckar, bra att få bekräftat att det inte är helt knasiga mått.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      jag menade självklart inte 20 fryeri. 20st totalt i hela akvariet räcker, uppdelat på flera olika arter.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Fabbo
                        Användare
                        • september 2003
                        • 210

                        #12
                        Om vi antar för diskussionens skull att jag sätter dit fryeri och t.ex.
                        röd zebra, är inte risken stor att ynglen äts upp ifall jag inte tömmer honorna? Blir de inte stressade av varandra eller får det motsatt effekt?

                        Jag har märkt att mina fronotor är mycket irriterade av andra fiskar.

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 1639

                          #13
                          Fabbo; trigga lek......
                          Gör förändringar i karet, ändra tider för mat, ett säkert kort är att ändra dygnsrytmen i karet dvs flytta fram eller tillbaka tiden när du har lju i karet!
                          Vissa Malawi leker vid "årstidsväxlingar" (bekräftat av Ad Konings himself) dvs när ljusförhållanden ändras i det vilda "triggar" triggar detta vissa sorters fisk till lek!

                          Bra med gömställen är ALDRIG fel"

                          Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            #14
                            Fabbo igen; om du inte flyttar över honorna i ett "lekkar", så får du ha gott om gömställen för ynglen, och det blir garanterat inte många kvar som efter dom spottats ut....men dom som klarar sig (oftast hanar) blir grymmt aktiva och alerta"""


                            DD
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 1042

                              #15
                              Hoppa över rödzebra tycker jag. Visst kan man ha den i 300 liter men PERSONLIGEN tycker jag att de blir alldeles för stora för att det ska se bra ut i ett så "litet" kar =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...