konstigt betende på golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badboy
    Användare
    • maj 2005
    • 137

    konstigt betende på golden

    Har i mitt 540l akvarium 6st golden (3st hanar och 3st honor) 4st demasoni (1st hane och 3st honor). Och nu på senare dagar så har min näst största hane skaffat ett underligt betende och det är klämma in sig imellan doppvärmaren och pumpen och ligga där horisontelt, antingen med huvudet ner eller upp. Det är inte så att han har problem att simma för skrämmer man han ut därifrån så simmar han som han ska. Och gömställen har han gott om i bland stenarna.
    Dom andra fiskarna har inga såna här betende utan är helt normala
    Är detta normalt?

  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Nej, normalt är det nog inte. Har aldrig hört talas om något liknande. Har du et karantäns kar så ta vatten från 540 liters karet och isolera fisken. Sen ska d nog salta lite i karantänskaret oxå. Och sen vänta på något av sjukdoms experterna här på forumet.

    Har du bara de goldens oc demasoni i hela 540 liters karet? isåfall borde du ha mer fisk
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • badboy
      Användare
      • maj 2005
      • 137

      #3
      Jo, jag ska in med mer fisk när jag hittar dom rätta

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av badboy

        Har i mitt 540l akvarium 6st golden (3st hanar och 3st honor) 4st demasoni (1st hane och 3st honor). Och nu på senare dagar så har min näst största hane skaffat ett underligt betende och det är klämma in sig imellan doppvärmaren och pumpen och ligga där horisontelt, antingen med huvudet ner eller upp. Det är inte så att han har problem att simma för skrämmer man han ut därifrån så simmar han som han ska. Och gömställen har han gott om i bland stenarna.
        Dom andra fiskarna har inga såna här betende utan är helt normala
        Är detta normalt?

        Jag tror inte han har nån fysisk sjukdom.Han visar snarare stress beteende.Dr.Nyllet antydde att 10st mbunas,särskilt 6st golden och 4st
        demasoni i ett 540L akvarium,kan utlösa stressbeteende hos utstötta individer; då dessa inte har möjlighet att "byta skift" med nån annan.

        Kommentar

        • badboy
          Användare
          • maj 2005
          • 137

          #5
          Måste vara nå sånt.
          För det jag upptäckte var att nu när man släcker hos fiskarna så gömmer sig denna fisk bland stenarna som vanligt.
          Ska nog in imorrn och kolla vad min fiskbutik har att erbjuda
          Funderar på några blå delfin

          Kommentar

          • badboy
            Användare
            • maj 2005
            • 137

            #6
            Ok, nu har denna fisk fått sin stjärtfenan bortbiten och kan inte simma upprätt.
            Vad gör man?

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              #7
              väntar och ser vad som händer.... Dör den så gör den det för att den ändå inte fungerade ihop med den dominante hanen. Själv brukar jag byta in mobboffer mot nya fiskar lämpligen honor av samma art.

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Och som dom andra säger - Köp fler fiskar... C.Moori skulle göra sig bra tillsammans med de andra, särskilt med tanke på att dom har gott om plats =)

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  Cyrtocara moorii är en väldigt fin fisk. Röd zebra funkar nog ganska fint också.

                  Patrik, vad menar du med Dr.Nyllet?
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    "Patrik, vad menar du med Dr.Nyllet?"

                    Kommentar

                    • badboy
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 137

                      #11
                      3st c moori simmar nu i akvariet för min akvariebutik hade inga fler.
                      Fick för övrigt fiska upp den skadade golden imorse.
                      Undrar lite kan jag lägga i fler golden utan nån större risk att min hanne går loss på dom? Och ska man satsa på mindre golden så han känner sig mindre hotad

                      Kommentar

                      Arbetssätt...