Pleurospilus-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats_jn
    Användare
    • september 2003
    • 142

    Pleurospilus-yngel

    Hej allihop!

    Flyttade igår kväll/natt min tuggande callochromis pleurospilus hona till ett eget kar. Upptäckte nyss att hon har spottat. 11 st yngel blev det sammanlagt, men jag blev förvånad över hur stora ynglena är. Honan är runt 5-6 cm och ynglena uppskattningsvis runt 1 cm. Brukar deras yngel vara så stora, hon har tuggat i ungefär 18 dagar?. /mats
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Har inte odlat den, men väntar med spänning på en tuggande C. stappersi. En del arters yngel ÄR verkligen stora, så jag tror inte det är onormalt. Jämför med t ex Cyprichromis - att så små firrar kan spotta ut så många och så stora yngel är för mig en gåta. Tydligen är det normalt. På Cypsen brukar jag kolla om ynglen ser "magra" eller "bukiga" ut för att få lite grepp om honan har gått för länge med dem. Om de är "bukiga" så kan det vara för lite mat åt honan under ruvningen - de stoppar faktiskt i sig lite småfoder när ynglen kläckts, och jag får finare yngel om honan får lite smått att plocka med i slutskedet av ruvningen. Men, men - så lång erfarenhet av dem har jag inte än.

    Om det är Red Stripe Maswa du har så har du en framtida intressent på ynglen i vart fall...

    Hilsen och lycka till!!

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • mats_jn
      Användare
      • september 2003
      • 142

      #3
      Hej Patrik!

      Jag har en leptosoma-hona som tuggar oxå, väntar på att den ska spotta. Hon går i ett separat kar sedan i måndags, hon har tuggat i 20 dagar. Hur länge brukar de tugga? Ska man mata lite även om hon inte spottat, cyklops kanske?

      Pleurospilusen är red stripe maswa. /mats

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Hej igen,

        tre veckor är rätt "standard" för Cyps. Jag brukar in i det längsta försöka få dem att spotta själva. Cyps är "one and only", dvs spottar en gång och så tar de aldrig in ynglen igen. Har funderat lite på om de kan spotta ett och ett, har hittat enstaka yngel i karet till och från utan annan rimlig förklaring.

        Prova att mata med verkligt smått foder (gärna mindre än cyklops). Kör bara lite, lite och se om hon snappar efter det.

        Ah, red stripe... letat efter den jue!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...