akut hjälp snälla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fia
    Användare
    • januari 2003
    • 21

    akut hjälp snälla!

    Hej! Jag har ett 180l akvarie som jag har lite malawisar och lite annat i, igår gjorde jag ett vattenbyte på 60l och gjorde rent pumparna, då jag hällt i det nya vattnet märkte jag att tre av mina malawisar betedde sig konstigt, de låg på botten och verkade "tippa", två av dem hade även svårt att simma, de sjönk hela tiden. Jag bytte åter 60 liter (fick panik och tänkte att det var nåt med vattnet) hela kvällen låg de tre och andades mkt snabbt på botten. Idag verkar två av dem ha piggnat till men en hona är fortfarande dålig hon ligger på sidan på botten och flämtar och när hon försökte simma så simmar hon med huvudet uppåt nästan lodrät, jag har sett att hon nu har ett litet "ludd" i pannan. Tacksam för hjälp. (matade dem igår med lite djupfryst räkmix, kan de ha fått något från detta?) hennes stjärtfena verkar angripen av något, men det kan ju var de andra fiskarna, hon mådde fint igår innan vattenbytet vad jag kunde se

  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Fia

    Hej! Jag har ett 180l akvarie som jag har lite malawisar och lite annat i, igår gjorde jag ett vattenbyte på 60l och gjorde rent pumparna, då jag hällt i det nya vattnet märkte jag att tre av mina malawisar betedde sig konstigt, de låg på botten och verkade "tippa", två av dem hade även svårt att simma, de sjönk hela tiden. Jag bytte åter 60 liter (fick panik och tänkte att det var nåt med vattnet) hela kvällen låg de tre och andades mkt snabbt på botten. Idag verkar två av dem ha piggnat till men en hona är fortfarande dålig hon ligger på sidan på botten och flämtar och när hon försökte simma så simmar hon med huvudet uppåt nästan lodrät, jag har sett att hon nu har ett litet "ludd" i pannan. Tacksam för hjälp. (matade dem igår med lite djupfryst räkmix, kan de ha fått något från detta?) hennes stjärtfena verkar angripen av något, men det kan ju var de andra fiskarna, hon mådde fint igår innan vattenbytet vad jag kunde se

    Du har inte råkat få med dej några kemikalier i vattnet när du gjorde bytet, eller tvättat pumpa med något rengöringsmedel,låter nästa som det eftersom fiskarna fick "ludd" och betedde sej lustigt direkt efter bytet...

    // Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

    Kommentar

    • Fia
      Användare
      • januari 2003
      • 21

      #3
      använde inget rengöringsmedel till pumparna bara vatten, och det är bara en av fiskarna som fått lite ludd, det såg först ut som ett litet sår men har fått ludd på sig nu.

      Kommentar

      • Fia
        Användare
        • januari 2003
        • 21

        #4
        nån som har tips på vad jag skall göra? byta vatten igen? tillföra ectozonsalt och i så fall hur mkt?

        Kommentar

        • Ironic
          Användare
          • augusti 2004
          • 122

          #5
          Bytte vatten en gång och glömde kolla temraturen! Vid 11 grader då tumlar dom runt som om dom vove döda, i med varm vatten til ca 25 grader då var dom som vanligt igen.... Tängte bara om du missat tempraturen..
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

          Kommentar

          • Fia
            Användare
            • januari 2003
            • 21

            #6
            nu byter jag 80 liter, håller koll på tempen, ca 28 grader, trodde att det kanske var för varmt igår och att temperaturremsan var trasig så jag testade en anna termometer som visade 28 grader

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Av det du skriver så kan de råkat ut för fenröta/svampangrepp och kanske även nitrit (ansträngda andningen nere vid botten).

              Hur länge har du haft karet igång?
              Har du gjort något speciellt med akvariet eller fiskarna nyligen?

              Har du testat vattenvärden?

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Ett litet tips så det blir lättare att läsa, sätt punkter emellan orden ibland.

                Nu vet jag inte riktigt vad som kan ha hänt, men av det du skrev kan jag inte få det till annat än att fiskarna har fått ett svampangrepp. Och nej, det har INTE med räkmixen att göra(om du inte blandat något mysko i den).

                Det du kan göra är att tillföra något medel som tar lite diverse sjukdomar, tetras general tonic tar det mesta som har med vitaprick, svampangrepp och infekterade sår att göra. Annat du kan göra är att skippa vattenbyten de närmsta dagarna, jag tror fiskarna fått för mycket av det.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Fia
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 21

                  #9
                  Jag har haft akvariet i 2 ½ år och köpte det i med fiskar i. hade en olycka med luftpumpen för ungefär en månad sedan som resulterade i att 8 av 18 fiskar dog. Efter detta har de överlevande klarat sig bra utom en som fått pop-eye och nu är i karantänakvarie. Köpte en ny mal för ca tre veckor sedan. Har förutom malawis även praktbotior, en senegalus-ål och en pleco-mal kan de bli negativt påverkade av tetras general tonic?

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    Vad har du för pump och filter i akvariet?

                    Att en luftpump går sönder skall inte påverka något, du bör nämnligen ha ett filter som drar igång ytan rejält, annars är det svårt att hålla malawiciklider. Dvs, har du inte ett så skaffa dig ett motorfilter med rejäl filterverkan. Ytter eller innerfilter får du själv avgöra. Annars är det svårt att hålla malawiciklider.

                    General tonic, jag vet ärligt talat inte men kan du inte läsa på förpackningen är du står i butiken?
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Fia
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 21

                      #11
                      har en fluval och en annan liknande i akvariet med vanligt plastfilter i. Vid luftpumpshaveriet hade pumparna nästan sats igen och akvariet var tämligen igenväxt av alger pga vår mal dött och vi inte hittat nån i lämplig storlek, vi har tidigare kunnat stänga av luftpumpen utan några problem.

                      Kommentar

                      • Nyllet90
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 1133

                        #12
                        Nitrit han det nog inte vara eftersom bara en fisk är drabbad. Jag tippar på en bakteriel sjukdom. Gå till din akvarieaffär och köp en medecin mot bakteriella sjukdomar. Salta skulle jag nog också göra.
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #13
                          "Gå till din akvarieaffär och köp en medecin mot bakteriella sjukdomar."
                          ####################
                          Det är tyvärr inte så lätt att få tag på antibiotica till våra
                          vattenlevande vänner Nyllet.Man måste gå till veterinären och övertyga denna att fiskarna är värda att bevaras..När man väl har funnit en resonabel Dr.,så kan han ändå bara skriva ut skit-antibiotica...

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            Fia: Gör du vattenbyten en gång i veckan så bör inte akvariet växa igen av alger. Det är kanske här problemet har varit? Regelbundna vattenbyten är ett måste i ett malawiakvarium. Sköter man bara vattenbytena och ger fiskarna rätt mat så är malawiciklider några av de tåligaste fiskarna som finns i hobbyn.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Gör aldrig vattenbyte samtidigt som du gör rent pumparna (plural i ditt fall). Vad har du för pumpar, är det ytterfilter?
                              Har du två filter ska du se till att intervallrengöra dom, det vill säga rengör den ena sen tar du den andra nästa gång, då har du alltid ett filter som innehåller mängder med nitrifikationsbakterier. Risken är annars att du städar bort alla nyttiga bakterier, det kan räcka med att du matar så får du en nitrittopp.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...