Hur bra fungera bakteri på burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Hur bra fungera bakteri på burk

    Nu ska jag dra igång ca 10yngelburka och vill slippa massiva dödfall.
    Det har ju hänt när man förivra sig och slänger ner all fisk i ett nystartat kar för att man inte har plats och panik starta ett kar.
    Har funderat på att använda mig av aquasafe denna gång vad tror ni om det??.
    Gillar inte att ta gammalt vatten från andra akvarium som det kan finnas bakterie i som dom nya inte tål.
    Hur brukar ni gå tillväga vid nystart om ni dra igång flera burka samtidigt??
  • ZakatH
    Användare
    • april 2004
    • 313

    #2
    Jag kör med sera nitrivec och tycker det funkar utmärkt.. Har inte fått nån nitrittopp i något kar jag haft nitrivec i.
    Brukar låta karet gå en dag eller så efter jag haft i det sen har jag haft i fisk å matat på som vanligt.

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Det låter ju som ett bra medel att prova.
      Är det ett medel som tillsätter bakterie som tar bort nitrit eller ta den bara bort nitrit?

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • februari 2004
        • 390

        #4
        Det tillsätter bakterier som tar reducerar nitrit ja...

        Ett annat medel som jag tycker är klart överlägset Nitrivec är Denitrol från JBL... Funkar på samma sätt men är alltså enligt mig mycket bättre... tyvärr också lite dyrare men det är det värt... rekommenderas starkt!!!
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Priset har ingen betydelse bara det fungera som det är tänkt fisken är ju dyrare

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Om inte priset spelar någon roll så tycker jag att du skall köpa clear flo, den kostar runt 500 kr, men räcker till 50000 liter. Räknat i kr/liter blir det avsevärt mycket billigare än något annat, dvs bra ekonomi för storodlare. Jag brände 200 kr på nitrivecbehandling i 10 dagar. Trots detta hade jag fortfarande nitrit. När jag fick tillbaka min clear flo som varit utlånad sjönk nitriten bums. Visst kan det bero på att karet vart igång efter 10 dagar, men jag har startat flera kar helt med clear flo och aldrig haft några nitritspikar innan. Min åsikt om nitrivec är både dyrt och dåligt.
            MVH
            Magnus
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #7
              citatriset har ingen betydelse bara det fungera som det är tänkt fisken är ju dyrare
              Tid är ju pengar!
              Vänta tills baljorna är inkörda innan du överbelasta....
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Ju visst vill man vänta men ibland kommer fisken lite oväntat vilket leder till panik.
                Fick ett tips av en odlare att slänga i 4-5 fiskar och mata med röda mygg i 7 dagar sedan skulle filtret vara igång.
                Nitravec var inget som rekomenderades för uppstart av akvarium

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Kan bara hålla med om att både Clear Flo samt JBL:s Denitrol är bra produkter. Har aldrig haft problem när jag använt dessa produkter.
                  Vad jag vet kan du inte heller överdosera om du använder Clear Flo. Fyll "sugpipen" som medföljer och tillsätt detta en gång om dagen tills flaskan är slut.

                  Kommentar

                  • RobbanG
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 563

                    #10
                    Du behöver få igång bakterikulturen i filtret/filtren då det är dessa som bryter ner nitriten...

                    Har aldrig prövat bakterier på "burk", men som jag tolkat det häller man det över filtermaterialet och kör igång filtret/pumpen. Det kommer dock att ta ett tag innan bakterierna har tagit sig... till dess får man nog vackert vänta innan vattenvärdena är hyfsade och stabila. kan ju pröva att byta lite vatten ofta...

                    Alternativt kan man, istället för bakterier på burk, ta lite kladd från ett inkört filter. Man kan också använda ett väl inkört filter till det nya karet (om man har flera filter igång i det gamla).



                    //Robert

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                      Om inte priset spelar någon roll så tycker jag att du skall köpa clear flo, den kostar runt 500 kr, men räcker till 50000 liter. Räknat i kr/liter blir det avsevärt mycket billigare än något annat, dvs bra ekonomi för storodlare. Jag brände 200 kr på nitrivecbehandling i 10 dagar. Trots detta hade jag fortfarande nitrit. När jag fick tillbaka min clear flo som varit utlånad sjönk nitriten bums. Visst kan det bero på att karet vart igång efter 10 dagar, men jag har startat flera kar helt med clear flo och aldrig haft några nitritspikar innan. Min åsikt om nitrivec är både dyrt och dåligt.
                      MVH
                      Magnus
                      MVH
                      Magnus
                      Var kan man få tag på clear flo? Vad är det för märke?
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        Det finns en mycket välsorterad butik i Stockholmsområdet som har clearflo på sin lagerlista. Men alla butiker borde kunna ta hem till dig. Jag skulle kollat med Patrik på pwss.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Centurion
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 210

                          #13
                          En stor butik/webbbutik i norra sverige har även clearflo... jag har köpt därifrån, kan både rekommendera medlet och butiken.
                          http://www.adelgren.se/akvarium/

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 1133

                            #14
                            vad är det för butik då?
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              kan det kanske vara www.akvarielagunen.se ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...