Hur många arter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muppins
    Användare
    • september 2002
    • 96

    Hur många arter??

    Hej alla!
    Jag har precis köpt ett litet akvarium....
    ( det är bara 93 liter på grund av platsbrist )
    Eftersom jag inte kan ha så stort akvarium tyckte jag att dvärgciklider kunde vara ett bra val. Just nu har jag ett fjärilsciklidpar (eller rättare sagt, det var ett par tills för någon vecka sedan. Hanen verkade sjuk...så jag tog bort honom. Ska köpa en ny hane om några dagar ), 10 st Pristellatetror och en liten mal.
    Nu funderar jag på om man kan ha ytterligare en art av en dvärgciklid som går i par. Eller kommer de att få för litet revir då??
    Eller ska jag köpa till några tetror istället??
    Det finns gott om gömställen; grottor, rötter och mycket växter.
    Akvariet är ca 70 cm långt.
    Akvariet ser nämligen lite tråkigt ut ibland eftersom alla fiskarna har en tendens att då och då hålla till bland växterna så att akvariet ser helt fisktomt ut...

    Väldigt tacksam för svar.

    Linda


    /muppins
  • Svanis

    #2
    Jag skulle nog inte ha mer en ett par dvärgciklider i ett så pass litet akvarium, men du kan ju allltid ha ett till stim med tetror el. dyl. I mitt 190 l akvarium hemma har jag tre dvärgciklider (1 hane och 2 honor av en Apistogramma-art). / Elin

    Kommentar

    • muppins
      Användare
      • september 2002
      • 96

      #3
      Tack för svaret!
      Ja, ja tycker också att det räcker med en art...
      Men i akvarieaffären sa dom att jag kunde ha ett par till av en annan art.
      Men jag tror att jag bara skaffar typ 5 st Pristella till.
      Eller kanske ett litet stim med någon annan tetra skulle gå bra??

      Linda



      /muppins

      Kommentar

      • Svanis

        #4
        Ja, ett stim med någon annan tetra kan säkert vara fint, i en färg som kontrasterar mot pristellorna kanske?
        Till ett akvarium som ditt finns det massor av fina, lättskötta arter att välja på! / Elin

        Kommentar

        Arbetssätt...