OB & Marmalade Cats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    OB & Marmalade Cats

    Hej!

    Har en OB-hona och en Marmalade cat trewawase. Dessa har nu lekt. Undar om någon vet hur många yngel som blir som föräldrarna? Har förstått att det är en del genetik involverat, och att även föräldrar som mina kan få yngel med vanlig teckning.

    Hilsen!!

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Inget vet med säkerhet hur många som blir som föräldrarna, det är lite det som är tjusningen med ob varianterna, man vet alldrig om det kommer några fina djur från dom.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Oj,det e nog omöjligtatt att svara på.Beror på hur många generationer de har urvalodlats ,från mc t mc.Just L.Trewavasae (oftast fisk fr Cape Maclear-området)är ju rätt hårt urvalsodlad för att få fram starka MC-stammar.Är dina L.Trew avkomma från en sådan sk urvalsodling kan det bli rätt mkt,kanske övervägande del mc (om vi bara pratar hannar,honorna är ännu vanligare).En å en annan "vanlig" hanne lär dyka upp bland ynglen ,men dessa blir ofta inte lika bra/snygga som de urvalsodlade "orginal-färgade".
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Odlar du på f1 djur så ökar % på att få mc yngel. Använder du f2 djur och odlar på dem så ökar % ännu mer. Vi hade en intressant diskussion med Martin på CC om detta. Jag tror att Jonas E kommer i håg mer om denna diskussion än vad jag gör. Hoppas han ser tråden.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          helt enkelt. odlar du på en vf mc-hanne är chansen liten att få mc-yngel. Får du då ett mc-ynge på din vf och sen urvalsodlar i några generationer neråt så får du högre % mc/ob teckning allt eftersom.

          I teorin.

          Det är inte lätt att få en stabil mc-stam, jag skall dock försöka på de L.trewavasae manda jag fått yngel på . Normalfärgad hanne + ob-hona gav mig 7 yngel, ett är mc, tre ob och resten normalfärgade.

          Det ska bli spännande att odla på dessa yngel och se vad det blir av det. Har jag tur kan nästa generation ge fler Mc/Ob och så vidare.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Tack för svaren!!

            Sammanfattningsvis verkar det inte riktigt gå att förutse, alltså. Har inte pejl på var firrarna kommer ifrån, de hängde med i den lokalen vi tog över. Tänkte mest att det vore roligt att prova. Får köra slutsatsen baklänges i stället - blir stor del av ynglen ob/mc så är det en odlad stam, annars är de vf.

            För övrigt en akvaristisk höjdardag - dels blev leken med ovanstående fiskar av plus att jag såg att två av mina C. stappersi-honor börjat tugga. Som grädde på moset fick jag se själva leken hos Cyprichromis (aldrig sett innan, trots många lekar) - och mina Cyprichromis-yngel överlever numera!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...