Ciklider från Rio San Juan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gryni
    Användare
    • februari 2004
    • 63

    Ciklider från Rio San Juan

    Hej på er!
    Är det någon som har koll på vilka arter av ciklider som lever tillsammans med regnbågstetran (Nematobrycon lacortei) i Rio San Juan i Colombia? Har letat lite halvhjärtat efter svar på google men det har vart svårt att hitta något bra info om biotopen och dess arter. För tillfället har jag ett stim regnbågstetror som går i ett 90-liters akvarium. När de växt på sig lite tänkte jag flytta över dessa i ett större akvarium. Det skulle vara väldigt spännande att kunna kombinera dessa tetror med ciklider från samma flod. Men med vilka ciklider i så fall?

    mvh Pär
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #2
    kolla på fishbase.org
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Geophagus Pelegrini verkar ha denna flod som typ lokal, se vidare Alf Stralsbergs reseberättelser i gamla ciklid blad tex:



      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Sökte lite på fishbase och hittade Aequidens biseriatus också. det går säkert att hitta många fler (både ciklider och andra)om du går igenom informationen på den här listan:



        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • gryni
          Användare
          • februari 2004
          • 63

          #5
          Tack så mycket för svaren. Ja, på fishbase fanns det en hel del information. Både cikliderna Geophagus Pelegrini och Aequidens biseriatus verkar ju vara lämpliga alternativ i ett biotopakvarium. Tydligen förekommer också röd cabomba i Rio San Juan. Är det någon som haft någon av dessa ciklider och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag undrar även hur svårt det är att komma över någon av dessa arter i Sverige? Ett omöjligt uppdrag?

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • september 2003
            • 660

            #6
            jag har för mig att man kunde söka även på en viss flod eller biflöde och att mna kunde använda en karta på fishbase eller har jag fel för mig?
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              citat:jag har för mig att man kunde söka även på en viss flod eller biflöde och att mna kunde använda en karta på fishbase eller har jag fel för mig?
              Jag har aldrig hittat den funktionen, Jag kommer ner på land/sötvattennivån inte mer. Jag tror att man som forskare kan specialbeställa nogrannare sökningar.

              citat:Både cikliderna Geophagus Pelegrini och Aequidens biseriatus verkar ju vara lämpliga alternativ i ett biotopakvarium. Tydligen förekommer också röd cabomba i Rio San Juan. Är det någon som haft någon av dessa ciklider och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag undrar även hur svårt det är att komma över någon av dessa arter i Sverige? Ett omöjligt uppdrag?
              Jag tror att du kan få problem att hitta någon av dessa. Om du nöjer dig med "nästan" samma arter kan du ju köpa tuppkamciklid och blåciklid (vet i och för sig inte om biseriatus är av "blåciklid-" eller "guldsömstyp").

              Mvh

              olof

              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • gryni
                Användare
                • februari 2004
                • 63

                #8
                Jovisst skulle man kunna köra med tuppkamsciklid eller blåciklid istället. Men det hade inte kännts lika roligt på något sätt. Det skulle kännas speciellt med att kunna sätta ihop fiskar bara från biotopen Rio San Juan. Som att verkligen ha en liten del av en Colombiansk flod hemma i vardagsrummet.

                Dels är det lite spännande att vara på jakt efter någon som är svårt att hitta. Dektektivarbetet att leta på fiskarn är ju en del av nöjet.

                Länkar lite bilder:

                Bild på Geophagus Pelegrini http://www.raubwelse.de/galerie/cichliden/c001.htm

                Bild på Aequidens biseriatus

                Kommentar

                • gryni
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 63

                  #9
                  Har letat lite mer nu efter info om fiskarter i Rio San Juan. Enligt fishbase.org skall cikliden Aquidens latifrons finnas i floden. Denna ciklids lek finns beskriven här på ciklid.se under



                  Men benämningen Blåciklid är aningen förvirrande. Vanligtvis är det väl Aequidens pulcher som kallas blåciklid. Eller är det så att båda dessa arterna finns i handeln i Sverige?

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    "Aequidens" pulcher är det korrekta namnet på blåcikliden "Aequidens" latifrons är en annan närbesläktad art. Tidigare har namnet Aequidens Latifrons ibland använts för blåciklid.
                    Helt felaktigt är detta kanske inte eftersom odlade blåciklider mycket väl kan vara blandningar mellan "A" pulcher, "A" Latifrons och andra närbesläktade arter.

                    Chansen att hitta en "riktig" "Aequidens" latifrons i handeln är nog ungefär lika stor som att hitta Geophagus Pelegrini och Aequidens biseriatus.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • gryni
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 63

                      #11
                      Så införskaffar man sig ett gäng blåciklider från närmsta zoo-affär kanske man får några procent av Aequidens latifrons i alla fall!!!

                      Hittade på nätet att Zoo-mässan i Kungsbacka hade Geophagus Pellegrini på sin fisklista. Ska ta och ringa och kolla om de finns inne!

                      Har ingen erfarenhet av "jordätare" sedan tidigare. Enligt Zoopet.com kan G.Pellegrini bli ända upp till 25cm lång men enligt fishbase.org stannar arten vid ca 15cm. I vilket fall som helst; hur säkert är det att ha arter av jordätar-typ tillsammans med tetror? Regnbågstetran som jag tänkte ha i samma akvarium har samma storlek som den mer vanligt förekommande kejsartetran. Kommer mina tetror i så fall bli ciklidmat?

                      Info om Geophagus Pellegrini


                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Hej!

                        citat: Så införskaffar man sig ett gäng blåciklider från närmsta zoo-affär kanske man får några procent av Aequidens latifrons i alla fall!!!
                        ca 15%

                        citat:Har ingen erfarenhet av "jordätare" sedan tidigare. Enligt Zoopet.com kan G.Pellegrini bli ända upp till 25cm lång men enligt fishbase.org stannar arten vid ca 15cm. I vilket fall som helst; hur säkert är det att ha arter av jordätar-typ tillsammans med tetror? Regnbågstetran som jag tänkte ha i samma akvarium har samma storlek som den mer vanligt förekommande kejsartetran. Kommer mina tetror i så fall bli ciklidmat?
                        Jag har begränsad erfarenhet av Geophagus steindachneri och jag tror inte de äter upp dina tetror. Du borde nog fråga någon med mer erfarenhet av denna typ av geophagus innan du köper fiskarna.

                        Mvh

                        olof

                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • gryni
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 63

                          #13
                          Närmre än 15 % kanske man inte kommer att komma som det ser ut i dagsläget...

                          Ringde till Zoo-mässan ang. Geophagus Pellegrini. De hade inga inne för tillfället och väntades inte få in några heller inom en överskådlig framtid. Tydligen var det problem att leverera Vf fisk från den delen av Colombia. Senaste tre gångerna butiken hade köpt in G.pellegrini hade det dessutom efter ett tag visat sig vara någon annan vanligare Geophagus-art.

                          Men det borde ju finnas någon i Sverige som har eller har haft fisken!

                          Alf Stalsberg beskriver i sin artikel nedan hans problem med att få tag på G.pellegrini


                          Aequidens latifrons eller Aequidens biseriatus verkar heller inte vara vidare lätt att hitta. Men överlag, var är det bäst att leta efter ovanligare arter? Någon som vet någon affär som importerar lite ovanligare fisk från Colombia?

                          Kommentar

                          • gryni
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 63

                            #14
                            Hej!
                            Har fatt upp hoppet lite att fa tag pa Geophagus pellegrini trots allt. Sag att simontorps hade arten pa sin senaste fisklista. Da borde det ju inte vara sa svart att fa nagon lokal zoo-handlare att bestalla fisken at en.

                            Problemet som jag ser det ar att risken ar att dessa G. pellegrini ar nagon annan geophagus-art. Efter att ha pratat med en forsaljare pa Zoo-massan och letat en del pa internet verkar det vara vanligt att utlovade G.pellegrini istallet visar sig vara den betydligt vanligare Geophagus steindachneri. ( I detta fall blir jag lite orolig da denna art inte finns med pa deras lista)

                            Ar det nagon som har en idé om hur man skall kunna vara saker pa att det ar ratt art utan att sjalv se pa fisken (kanske inte heller ar sa latt alla ganger)?

                            Och har nagon koll pa hur ofta dessa fisklistor brukar stamma? Ar som sagt misstanksam i det har fallet.

                            Kommentar

                            • Guy_P
                              Användare
                              • april 2002
                              • 301

                              #15
                              Tidigare har Ola S rekomenderat denna databasen. Här är resultatet av sökning på Rio San Juan http://artedi.nrm.se/nrmfish/find.ph...&Submit=Submit
                              Guy

                              Kommentar

                              Arbetssätt...