Grovsalt från Falksalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • mars 2005
    • 254

    Grovsalt från Falksalt?

    Har Grovt salt från Falksalt hemma, fungerar det bra att ha i karen?
    Står såhär på paketet: "Salt (NaCl) min 99.8%. Klumpförebyggande medel E535/536 är tillsatt. Utan Jod."
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)
  • steveharris
    Användare
    • september 2003
    • 243

    #2
    Jag har använt det och det har funkat bra. Det viktigaste är att det är, precis som du skriver, utan jod.......
    Patrik

    Kommentar

    • Pikkenix
      Användare
      • mars 2005
      • 254

      #3
      Vilken dosering tod du, har läst 2dl per 100l vatten.
      Mvh
      Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

      Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Funkar kanon! Jag har doserat 1 dl/100L vatten
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          1dl eller 2dl per 100 liter vatten säger inte mycket. Ska detta doseras vid varje vattenbyte (en gång per vecka) eller hur mäter ni det?

          Kommentar

          • Björn
            Användare
            • april 2002
            • 787

            #6
            För att hålla en koncentration på 1dl per 100liter akvarievatten måste man väl tillsätta det vid varje vattenbyte? Annars blir det ju bara mindre och mindre varje gång man byter vatten, eller hur =)

            Mvh
            Björn
            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Eller så kan det bli för mycket...det var mest det jag syftade på.
              Det är kanske inte alltid lätt att veta hur mycket vattenbyte man gör varje gång i litermängd och efter en stund, om man inte är försiktig, kanske det blir fel i balansen.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                Eller så kan det bli för mycket...det var mest det jag syftade på.
                Det är kanske inte alltid lätt att veta hur mycket vattenbyte man gör varje gång i litermängd och efter en stund, om man inte är försiktig, kanske det blir fel i balansen.
                Gör en liten markering så vet du att du byter samma mängd varje gång så blir det lättare att skapa den balansen man är ute efter, men 1dl salt per 100L vatten låter lite överdrivet... men men kan man inte hålla fisken frisk utan så blire väl innsaltad fisk på chemat, har dragit upp ett par hundra djur nu på 1 år som alldrig sett skymten av salt men som tycks överleva och fungera bra endå.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #9
                  Falksalt använder jag med. 1msk/100 liter vatten.



                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    1msk/100L låter bra...det ska jag prova. Hur ser det annars ut med mineralhalt i Malawisjön t ex?

                    Kommentar

                    • Pikkenix
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 254

                      #11
                      Körde i 1dl per 100l vatten tillslut då jag har lite problem med någon sjukdom verkar det som, 2 Tropheops som trillat av pinn på kort tid... och ytterligare en som ser dålig ut idag.

                      Kan de bli dåliga av för "grovkornig" räkmix, problemen började nämligen i samband med när jag startade med egengjord räkmix. Efter att jag läst en massa recept misstänker jag att min räkmix innehåller lite för stora bitar av räkskal som kanske skär upp tarmar eller liknande? Någon som kan bekräfta eller dementera att detta skulle kunna hända?
                      Mvh
                      Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                      Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #12
                        Går lika bra med fodersalt från granngården 25kg kostar ca 100kr

                        Kommentar

                        Arbetssätt...