Priser på Aulonocara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Priser på Aulonocara?

    Hej på er...

    Tänkte kolla med er om 395:- för ett 7-8 cm par av Aulonocara Stuartgranti Maleri är vettigt? Lokala affärn har dom hemma till det priset nämligen... Tycker det låter dyrt ja =/ F1r kan tilläggas...
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det ligger väl aningen högt när man kan köpa VF för det...

    En del Aulonocara-arter ligger dock högre i pris än andra, men jag vet inte hur det är med Maleri. Jag skulle själv vilja ha en sådan, men vet inte priser.

    En art som jag är ute efter VF är Aulonocara Iwanda och den kostar runt 400-500kr/st. Jag såg nyligen VF Aulonocara Baenschi och VF Aulonocara sp. "Blue neon" för priset 400kr/st.

    Sedan finns det ju något som heter "efterfrågan och tillgång", vilket styr priserna och där uppfattar butiker saker annorlunda.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      sen att man måste dra upp aulonocara tills man kan se könsskillnad på dem. Dvs att hannarna måste ha färgat ut en och en. Det tar för en privatodlare minst ett år att dra upp dem i de storleken. Man vill ju då ha lite mer än 20spänn stycket när man säljer till affär. Affären måste ju sen lägga på sitt också för att de skall tjäna något så priserna kan komma upp i rätt mycket, även om det är odlat.

      395kr tycker jag dock är en aning magstarkt, mellan 240 och 295kr är standarden här nere i skåne. Men är det bara tillräckligt fina fiskar så kan jag betala det. Problemet är dock att det inte räcker med ett par, du behöver oftast 1+2 eller fler, annars finns det risk att den ensamma honan blir jagad mycket.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Tänkte väl att det var dyrt... ska höra med den andra affären samt kanske försöka kolla med odlare i sthlmstrakten...

        Kommentar

        • Stefan63
          Användare
          • februari 2005
          • 192

          #5
          Jag har beställt 2+3 VF Aulonocara Stuartgrant Mdoka/Ngara för 299 kr/st. av Johnny i Malmö, tror även att han skickar www.cichliden.se



          Stefan63

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Man får nog ge mer än 395kr paret för vilda Aulnocara. Närmare 600-700 skulle jag tro. En hel del odlade Aulonocarapar går för runt 300-400kr per par i butik, det ser man ganska ofta tycker jag.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              jag gav 400:- för mitt fullvuxna par. lätt värt pengarna.

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Vf par ligger oftast runt 600kr/paret, vilket är ett hyfsat pris. Fiskarna är ju då oftast i bra kondition och bra storlek.

                Jag köper helst F1 eller odlat, fisken har inga parasiter, är oftast i riktigt bra kondition och man har oftast råd till kanske en hona extra eller ett par extra jämfört med när man köper Vf. Sålänge fisken ser bra ut så kvittar det om det är Vf, F1 eller odlat.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  Kolla AQs lagerlista. Där finns det priser och sådant. http://www.proteamity.se/foreningar/...Lagerlista.pdf
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 1042

                    #10
                    Det är ju trots allt fin storlek på dom. Hanen är redan riktigt snygg. Kommer nog kila ner o köpa dom och samtidigt byta in 4 hongi som går ensamma i ett 222l.

                    Sen är ju frågan det här med honor. Om två fiskar kostar 400:- så borde de alltså ta 200:- per hona? Blir mkt pengar på en grupp...

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      "Sen är ju frågan det här med honor. Om två fiskar kostar 400:- så borde de alltså ta 200:- per hona? Blir mkt pengar på en grupp..."

                      Om han nu säljer enkelhonor, oftast får de in aulonocaror i jämna par. Oftast blir det då att man får ta o köpa två par, vilket egentligen är det optimala eftersom hannarna färgar bäst och inte jagar honorna (de är upptagna med att jaga varandra).
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        #12
                        Färgar bägge hanarna?

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #13
                          Jag hade 2+4 ett tag med aulonocara, den minsta hanen färgade aldrig då iaf..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...