Angående Tanganyika ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    Användare
    • juni 2005
    • 59

    Angående Tanganyika ciklider

    Ja har verkligen lite svårt att få grepp om de här med olika ciklider som ska passa ihop etc. Vi tar ett ex.

    Ifall man köper t.ex Neolamprologus brichardi som är en Substratruvare, kan man då blanda dessa istort sett med vilka fiskar som helst så länge dom är från Tanganyikasjön?? El går de endast med sådana fiskar som är substratruvare!??!

    Å när de står fisk rekomendationer att man ska ha 3-4st arter tex. i ett 375 liters... De e helt enkelt 3olika fiskar ? ...som att ha guppy, neontetra å kamppfisk i ett litet kar ?

  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Svårt att svara på Rekommenderar ännu mer läsning, samt mer prat med folk som har/har haft Tanganyika. N. brichardi är faktiskt en rätt extrem ciklid enligt mig. Bildar kolonier, och tar över nästan vilket kar som helst med tiden (blir alltså bara N. brichardi kvar). En liknande är N. caudopunctatus. Hur man ska blanda fisk hänger också otroligt mycket ihop med storlek på karet och inredningen. Ciklider som får revirkraven uppfyllda inom ett snävt område nöjer sig (oftast) med det. Om du inrett rätt. Om inte blir reviret större, med påföljande mer bråk. En del ciklider är återigen svåra att verkligen ge tillräckligt med utrymme, så då får man "fuska", t ex genom att trycka ihop tillräckligt många Tropheus moori för att aggressionerna ska sprida sig.

    Well. Det är lurigt vilka firrar som passar ihop. Kanske är det enklare om du radar upp dem du är intresserad av och vill hålla ihop, och ber om kommentarer på det?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • sacha
      Användare
      • juni 2005
      • 59

      #3
      Mm.. oki, tack för att du kastar lite ljus över saken iaf :p Gäller de du skriver även Malawi?

      De verkar som att Tanganyika är något svårare ciklid ? har ja rätt ?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Jag vet inte om jag direkt kan påstå att Tanganyika är svårare ciklider att hålla än Malawi. Som jag ser det så har Tanganyikacikliderna generellt större spridning i sitt beteende, och det kanske krävs lite mer kunskap för att ge varje art rätt miljö och inredning i ett akvarium. N. brichardi är annars väldigt lätt att hålla, men jag rekommenderar knappast att ha den i sällskap med andra ciklider.

        Malawi kan jag mindre om, men ger man Malawiciklider fel förutsättningar och kombinerar fel arter så slutar det lätt med att någon/några fiskar dör. Så långt är jag med. Kunskap är botemedlet, så sök mer på nätet och prata med andra som har erfarenhet.

        Lycka till!!

        /Patrik

        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • sacha
          Användare
          • juni 2005
          • 59

          #5
          Jag är mest intresserad av att ha Tanganyika 540l till hösten...Men man vill ju nästan köpa fiskar nu =)

          Tropheus moorii - röd moorii
          Paratilapia ventralis - Sagociklid
          Lamprologus multifasciatus - Mångbandad snäcklekare

          Skulle dessa 3 olika fiskar passa ihop? ...el alt. 2av dom å isfall vilka då ?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Troffarna och snäcklekarna kan du kombinera, men Sagocikliden tror jag inte funkar i den kombinationen. Inte haft dem själv, så jag ska inte svära 100 procent på det - men ändå. Kör ett 20-tal Troffar och ett antal par av snäcklekarna. Kan bli ett coolt kar.

            Bästa önskningar,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...