Tuggande honor....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shamstar
    Användare
    • januari 2005
    • 36

    Tuggande honor....

    Hej jag precis skaffat mig en grupp Hinderi varav två honor nu tuggar på ägg. Problemet är att jag bara har ett litet kar att låta de spota i. Så jag undrar om de spottar om de får dela akvarium, ser de varandra som något hot?
    /Shamstar
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Svårt att säga hur det kommer gå, men jag har en gång fått 4 trewavasae honor att spotta i samma kar (260 liters kar).Och det gick hur bra som helst..
    Men om du bara har ett litet kar vart ska då ynglena växa upp ?

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Hej!
      Jag har iof aldrig haft Hinderi men jag har låtit honor av rödzebra, golden, trewawasae och hongi gå två stycken tillsammans utan problem i ett 50-75l kar och när man plockat bort en hona även lagt i en ny. Kan inte svära på att alla yngel har fått vara ifred men jag har inte sett någon märkbar skillnad i alla fall. Enda gången jag fått problem var när jag hade tre honor tillsammans och var för långsam med att plocka ur stryk fisken då rök den men ynglen klarade sig.

      lycka till
      Therese

      Kommentar

      • Shamstar
        Användare
        • januari 2005
        • 36

        #4
        Jag har iof ett 200liters kar också, men där går det något enstaka par andra fiskar som jag skulle kunna flytta. Men är inte det lite för stort för några nykläckta Hinderi .....svårt att mata osv. Det känns som jag inte kommer kunna ha någon vidare koll på dem där. Tanken var att låta de växa sig till 1 cm eller lite till innan jag släpper i dem i 200liters karet. Men de kanske inte behövs, kan de släppas direkt ut i 200 literskaret??? Och kan filter i sånna fall störa dem.....suga i sig dem?
        /Shamstar

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          släpp dem i ditt 200liters. se bara till så det är filtermata på eventuella insug till ytterfilter och att innerfilterna inte drar in yngel. Det bästa att ha som filtrering i yngelakvarium enligt min erfarenhet är en filterhörna av blå filtermatta. lätt att göra och bra filtrering.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Shamstar
            Användare
            • januari 2005
            • 36

            #6
            Ok tack för all hjälp!
            Jag har tömt akvariet på andra invånare nu förutom några små ancistrusar. Så nu simmar båda Hinderihonorna i lung och ro....
            Nu är det bara att vänta och se!
            /Shamstar

            Kommentar

            Arbetssätt...