Bra Malawiblandning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    Bra Malawiblandning?

    Hej!

    Har ett 300l-kar (120x50x50 yttermått) som nu står tomt och väntar. Tänkte försöka skaffa följande Malawisar till det:

    Pseudotropheus saulosi 2+5
    Pseudotropheus zebra 1+3
    Labidochromis caeruleus 2+5
    Cynotilapia afra 2+4

    Den första siffran är antal hanar och den andra honor. Någon som haft problem med att blanda några av dessa arter? Tacksam för råd.

    /Fredrik


    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • Trillian
    Användare
    • juli 2002
    • 33

    #2
    Hejsan
    min erfarenhet av Ps.saulosi och div zebror är attde lätt korsar sig med varandra. Det gör de även om de har flera honor av samma sort.
    L.Caruleus är skönast om man bara har ett par av. Hannarna är lätt aggressiva mot varandra. Dock är det svårt att få tag i par om du inte går till expertaffärer ex. Nols ciklidhobby, el. akvariemalawi i örebro.
    Jag tycker personligen att det är en lite tråkig blandning som du valt. Inga av dessa arter är några direkt personligheter. Skulle rekomendera div. Aulonocara, Metriaclima aurora, givetvis är det roligt med någon mindre fisk som stimmar lite men skulle då rekommendera ,ps.acei yellow tail. Super VC 10 är snygg och rolig men skall hållas i större kar.
    Linda

    Kommentar

    • Trillian
      Användare
      • juli 2002
      • 33

      #3
      glömde säga en sak om zebra och afra *s*. Hade också många sådanna när jag startade med mina malawi för många år sedan, man köpte det som fanns i butiken. Det är väldigt lätt att få bastarder. Om man inte är mycket duktig och handlar av en proffesionell malawihandlare så är det lätt skräp man får och det är ledsamt att kasta ut massa pengar på det. Men i varje fall, det jag skulle säga var att zebran och afran sällan kommer överens den som är störst hunsar med den andra osv. Mata dem aldrig med pellets för då får du väldigt knepiga storlekar på dem.
      Linda

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #4
        Om jag byter ut Zebran mot Au. stuartgranti då? Då slipper jag korsningsrisken. Hade funderat på den tidigare, men läste någonstans att Aulonocara är för veka för att gå ihop med Pseudotropheus och Labidochromis. Tycker du det stämmer?

        Om man kör ett kar med flera Aulonocara-arter, börjar de inte korsa sig då också?

        Och tråkigt, tja, om tråkigt är att jag inte har några tokaggresiva mördarmaskiner så är det en del av planen. Att det är lite typiska nybörjararter gör mig heller ingenting. Det är viktigt för mig att försöka undvika massmord. (Har råkat ut för det en gång tidigare,
        och det gav akvarieintresset en knäck den gången...)

        /Fredrik


        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          A. stuartgranti är en mycket mild ciklid. Den kommer att vara väldigt underlägsen i det akvariet, troligen mobbad.

          Det stämmer att flera Aulonocara arter troligen skulle korsa sig. Varför inte Aulonocara och C. moorii och kanske någon ahli?

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Ps.Daniel

            #6
            Jag har ALDRIG hört talas om någon korsning mellan Saulosi och röd zebra...de är olika varanndra..
            Om dom skulle korsa sig med varann, måste det BARA finnas honor av den ena sorten och BARA hanar av den andra, annars skulle nog risken vara obefintlig.

            Mvh Daniel

            DANIEL

            Kommentar

            Arbetssätt...