aqueidens dorsiger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rostcikliden
    Användare
    • november 2003
    • 49

    aqueidens dorsiger

    Hej
    jag bara undrar om nån här har nån fakta om aqueidens dorsiger ?

    Eller vet om de går att hålla tillsammans med palletciklider?
    mina akvarium 160l 110l 63l 43l 15l 2l akvarium
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Dorsiger är snälla. Det aktuella namnet är Laetacara dorsigera.

    Här finns lite info: http://fishbase.se/Summary/SpeciesSu...name=dorsigera
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Matsh
      Användare
      • september 2002
      • 63

      #3
      Hej Rost,
      Dorsiger är trevlig fisk, tillhör de sk "Kurvcikliderna". Snäll nästan lite skygg, har själv några stycken tillsammans med Apistogrammor och tetror det går bra, så då borde det också funka med Paletter. Blir ca: 7-8 cm stor, hanar längre spetsar på rygg och analfenor annars inte mycket till skillnad mellan könen, hanen även något större.
      Vanliga SA kriterier i karet, jag har fin sand mycket gömställen och massa växter.
      Ganska svårlekta (det verkar som dom ska ha det mycket lungt omkring sig)och ynglena är mycket små när dom kläcks och därmed lite kinkiga att dra upp, men inte omöjliga.
      Dom blir mycket vackert vinröda på bröstet vid lek annars något blekare men snygg teckning.
      En annan "kurv" släkting (förutom själva Curviceps)som då och då finns att få tag på är den blåaktiga "sp Buckelkopf" lite större men mycket vacker, lite morskare än Dorsiger annars lik de övriga i gruppen med samma krav. Jag tro det finns ett par till arter i gruppen men dessa har jag aldrig sett bjudas ut.

      Skaffa kurvciklider dom är trevliga, passar i de flesta lugna akvarium.
      //Mats

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Matsh
        Hej Rost,
        Dorsiger är trevlig fisk, tillhör de sk "Kurvcikliderna". Snäll nästan lite skygg, har själv några stycken tillsammans med Apistogrammor och tetror det går bra, så då borde det också funka med Paletter. Blir ca: 7-8 cm stor, hanar längre spetsar på rygg och analfenor annars inte mycket till skillnad mellan könen, hanen även något större.
        Vanliga SA kriterier i karet, jag har fin sand mycket gömställen och massa växter.
        Ganska svårlekta (det verkar som dom ska ha det mycket lungt omkring sig)och ynglena är mycket små när dom kläcks och därmed lite kinkiga att dra upp, men inte omöjliga.
        Dom blir mycket vackert vinröda på bröstet vid lek annars något blekare men snygg teckning.
        En annan "kurv" släkting (förutom själva Curviceps)som då och då finns att få tag på är den blåaktiga "sp Buckelkopf" lite större men mycket vacker, lite morskare än Dorsiger annars lik de övriga i gruppen med samma krav. Jag tro det finns ett par till arter i gruppen men dessa har jag aldrig sett bjudas ut.

        Skaffa kurvciklider dom är trevliga, passar i de flesta lugna akvarium.
        //Mats
        Jag har skaffat ett lekpar dorsigera nu och dom går i ett 60liters med 10 svarta neontetror. Jag känner igen det ni säger att dom är fredliga/skygga, dom hänger mest bland rötterna. Dom har lekt en gång men romen försvann så antar att dom käkade upp den. Behöver dom träna lite innan leken lyckas? Några andra tips för att få dom att trivas?

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Låter väl som om de trivs, tycker jag. Är de färgglada i rött svart och grått?

          Min erfarenhet är att de är lätta att hålla, halvsvåra att få att leka, men direkt svårt att få deras yngel att överleva.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Låter väl som om de trivs, tycker jag. Är de färgglada i rött svart och grått?

            Min erfarenhet är att de är lätta att hålla, halvsvåra att få att leka, men direkt svårt att få deras yngel att överleva.

            Japp dom är färgglada när dom leker. Väldigt bleka mellan lekarna. Ok anade att leken var svår men dom kanske är som diskusar och lär sig.

            Kommentar

            • Kjell Nilsson
              Användare
              • januari 2003
              • 50

              #7
              Har haft dorsigeri och kan instämma med att problemet är att utfodra de nykläckta ynglen. Artemia är egentligen för stort foder. Artemia finns ju i lite olika storlekar så kanske riktigt små sorter och absolut nykläckt kan gå. Toffeldjur passar bättre eller så skall du hålla paret i ett väl inkört akvarium, där finns det alltid lite smått att käka bland alger och annat.
              Tycker inte att du skall ha dem tillsammans med Palettciklider, de är för tuffa.

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Det fungerar med artemia,.Dock ynglen är små så du måste starta flera artemiakulturer. Artemian blir för "stor" efter bara några timmar och första tiden måste du hålla igång dem med helt nykläckt artemia. L. Dorsinger är en av mina favoriter oerhört grann i lekfärg, samtidigt som jag kan flytta runt dem o de städar mina kar på andmat.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Mmm
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 71

                  #9
                  Ursprungligen postat av Matsh
                  Blir ca: 7-8 cm stor, hanar längre spetsar på rygg och analfenor annars inte mycket till skillnad mellan könen, hanen även något större.
                  Har några vildfångade Dorsiger. Tycker det är riktigt svårt att se skillnad på könen på dessa. Är ganska säker på att den minsta jag har är en hane, så storleken är nog inte helt säker. Är inte heller någon större skillnad på spetsarna på fenorna mellan könen på mina.
                  Som de andra skrivit så är de ganska skygga och gömmer sig gärna inne bland växter, det fungerar dock bra att hålla dem med andra fiskar. Jag hade problem att få mina att leka men lyckades till slut och då var temperaturen hög (28-29 grader), vet att även Kaj haft lek vid hög temperatur, kanske något att tänka på (?). De är ganska duktiga föräldrar, dock har jag inte lyckats få ynglena att klara sig mer än en vecka då det är lite för mycket annan fisk i karet.
                  Mina får inte så mycket rött utan blir nästan helt svarta vid lek.

                  /Mattias

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #10
                    Jag har samma erfarenhet av att detär svårt att mata upp ynglen. Av en rejält stor lek blev det endast 6 överlevande. TAck, Kaj för tipset, nästa gång blir det tätare kläckningar. Hur länge bör man köra så täta kläckningar? Tror du 5 dagar räcker?
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Tror ni dom blir lugnare av ännu fler sällskap i akvariet eller är dom alltid tillbakadragna? Har som sagt ett stim svarta neontetror med dom nu. Men får väl anta att lekarna tyder på att dom är rätt nöjda ändå.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        Ursprungligen postat av cougar
                        Tror ni dom blir lugnare av ännu fler sällskap i akvariet eller är dom alltid tillbakadragna?
                        De är troligen lugna, annars hade de nog inte lekt. Det är helt enkelt naturligt stillsamma och tillbakadragna fiskar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...