Copadichromis borleyi, Namalenje...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Jo...bilderna kan ju förvanskas.

    Carstens Dyrehandel har eksisteret siden 1987 og er Aalborgs ældste dyrehandel. Vi går meget op i at hjælpe kunderne gennem vores mange års erfaring og viden.


    Här finns det bilder på två hanar...

    Denna art ska inte förväxlas med Protomelas taeniolotus "red empress", Namalenji...utan är alltså en virgatus.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Stefan; En väldigt vacker Happlis!

      Har själv "Kadango Red Fin" var av den ena hanen är fullvuxen, färgat ut helt och bildat revir. Den har även lekt och två honor har gått och tuggat. Min erfarenhet är att de flesta säger att den inte är så aggressiv, vilket jag inte kan hålla med om. Jag har 3+3 och den är väldigt aggressiv både mot hanarna samt honorna, även andra arter får sig snytingar. Den är väldigt hård på honorna, så när dom tuggat klart är mitt tips att låta henne gå nån vecka själv i ett kar så hon hinner komma ikapp. De är även svåra att få att gå "hela vägen" det vill säga att hanen är så hård i sin uppvaktning att hon inte lyckas ruva klart.

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Stefan; Har även P.taeniolatus samt "Steveni Taiwan Red" (VF). Väldigt vackra och inte så aggressiva går bra ihop med Auloconara samt lugna M-bunas. Har även 1+1 av Ahli, 3+3 av "röd Rubin" samt 6+6 av "Golden".

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Nja..Copadichromis borleyi "Namalenji" är ingen mes direkt. Den håller på och markerar ofta mot Protomelas ornatus samt att han gör några utfall mot övriga i karet. Beteendet är ganska dominant och betydligt "aggressivare" än vad den beskrivs vara...

          Jag gillar dock ornatusens uppstudsighet.

          Jag ser att du har en del av mina "vill ha" firrar, Sikkan! Snygga och trevliga arter. Har du foto/hemsida? Zoonen?

          Kommentar

          • Gäst

            #20

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Snyggt Sikkan! Ljust och öppet kar med väldigt snygg möbel...

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Möbeln, har en möbelsnickare gjort, Den är gjord i massiv Ek, i skåpen finns 2 st Eheim 2080, in/utsug är dolda i varsin BTN-hörnmodul. Tänkte byta ut lavastenen mot granit/gnejsstenar samt att måla om bak/sidrutorna med en mycket mörkare blå färg. Kräver dock att jag tömmer hela karet så det får vänta ett tag.

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #23
                  Hur blev det med biotop tankarna Stefan?

                  Själv har jag uppgraderat mig till 600 liter, en riktigt trevlig bekantskap, 600 liters karet alltså!
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Nepp, blev tyvärr inget då det kändes för svårt att med säkerhet få tag på specifika arter och troligen skulle det blivit för dyrt samt tålamodskrävande att vänta tills de rätta arterna dyker upp.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      När jag köpte mina borleyi så hade de lekt i karet på Zoobutiken och jag fick med den honan som tuggade. När jag kom hem så tömde jag honan på ett fyrtiotal yngel som nu går i ett eget kar.

                      Det var kanske inte ultimat att göra så, men jag tyckte att det kunde ändå vara bäst för honan när hon kommer till nytt akvarium med ny miljö och nya medinvånare..

                      Nu, idag, ca 5 dagar efter introduktionen så uppvaktar hanen rejält och det ser ut som om det kan bli lek igen! Rätt otroligt hur snabbt de kan ställa om sig efter miljöbytet.

                      Borleyi hanen håller rent hus i karet nu och spänner sig på sitt absolut bästa sätt. Kul att se färgerna markeras än mer...

                      Kommentar

                      • ZakatH
                        Användare
                        • april 2004
                        • 313

                        #26
                        Stefan, säg gärna till ifall du får nys på Protomelas virgatus "Namalenji".. e bra sugen på den jag med.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          ZakatH: Jag har fått nys om vart de finns att få tag på. Carsten Gissel har några VF hemma.

                          Tyvärr så har jag inte ekonomi just nu att köpa dom och det känns oerhört tråkigt. Kanske du ger dig på att köpa dom och så kan du gäcka mig dagarna i ända över mina missade juveler.

                          För övrigt så kan jag säga att min Copa borleyi, Namalenje är i full lekdräkt nu och bygger bo i karet (såpass nära ett sandbo han kan bygga i mitt kar). Han har smackat alla andra arter efter bakgrundsväggarna och ÄGER hela 375an...
                          Hanen är verkligen imponerande vacker när han simmar runt för att hålla övriga i schack samt spela för honan.

                          Nya bilder igår:

                          Hane:


                          Hona:

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #28
                            Stefan: Carsten Gissels ciklidbutik finns på denna adressen, http://carstens-dyrehandel.dk/dmimport/index.htm , den du länkade till är inte Carsten Gissel.

                            Båda har dock fina Malawiciklider. Jag skall upp till Carsten Gissel nu i helgen och köpa på mig lite malawi.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Mycket riktigt Jonas så länkade jag fel![]

                              Psst...kan du inte ställa dig framför karet med Protomelas virgatus, Namalenje och mota bort alla som sneglar på karet...sätt en lapp SÅLDA! så ingen är där och nafsar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...