Grus undran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Grus undran

    Sitter och fundera lite på det här med grus.
    Blir det någon färgskillnad och fisken har korallgrus eller en mörk botten grus med samma lysrör???
    Hur mycket bryr sig en sand fisk om att han sand eller grus??
    Inget annat är ju normalt i ett akvarium så då undra man ju hur kräsen fiskarna är med sitt bottenmatrial.
    Grus är ju snyggt också men jag har ju envisats med bottenfilter så det är ju lite svårt
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    bmwpower; jag använder (mot de flesta andra) mörkt grus från Imazo, och fiskarna färgar ut väldigt fint mot detta. Bottenmaterialets färg skiftar KRAFTIGT beroende på färgtemperatur på lysrören...blått, gult eller grönt ljus ger helt olika intryck, men då givetvis även på fisken...

    Sen har jag "grävande" ciklider...och det är inte sand i mitt kar utan grus...och det funkar super för mig iallafall!


    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Om vi tar fallet aulonocara och andra sand-silande ciklider så kan jag direkt säga att om de får sand mår de bättre. De använder sanden för att rensa ut gälarna och gillar att gå och plocka i sanden. Ska du ha aulonocaror så är sand med storleken 0,3-0,8 idealisk.

      Finare sand än 0,3mm flyger bara rundor i akvariet och grövre sand än 0,8-1mm kan de inte få igenom. Om jag vore du skulle alla akvarium som innehåller Aulonocaror eller andra "sandciklider" från malawi eller tanganyika få sandbotten. Det kan bli problem om de inte får ha sitt naturliga beteende och rensa gälarna från skit/parasiter.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Ja det lutar lite åt att köra sand till dom fiskar som vill ha det.
        Fast då är ju frågan vad förfilter man ska ha.
        Gilla ju inte att inreda med blåmatta så då får det väl bli ehiem 2252 med blå matta i.
        För deras skummpatron blir ju snabbt igensatt.
        Fast många odlare man varit hos har ofta bara haft grus.
        Jag kommer att köra med Philips aquarelle TLD 89.
        Lite svårt att betsämma om man ska köra med ljus eller mörk snad

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          fjärilen.....Fråga, då jag har aulonocaror i mitt kar med grus....2-3mm!
          Skulle detta alltså rent ut sagt vara skadligt?!?!?!
          Dom går och "tuggar grus" hela tiden, pigga som bara den....så jag fattar inte riktigt????

          Oki för att dom gör rent med sanden, men inte har väl alla som har dessa typer av fiskar sand i karet????

          Vänligen Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Personligen tycker jag man får finare kontraster på fiskarna mot ljus sand. Det ser "fräshare" ut än mörk.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Slår åter ett slag för Meyers finaste korallsand,ca 1mm. Är inte riktigt kritvitt men håller sig ljusast av de sorter jag testat. Mkt snyggt och buffrar stabilt.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Den är riktigt snygg det är sant. Men sist jag kolla så kostade den 240:- säcken? Dubbla mot de andra sorterna men man får väl vad man betalar för...

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 985

                  #9
                  Nej, man får inte vad man betalar för - det är en gammal klyscha som aldrig har varit sann. Tillverkare, distributörer och handlare sätter de priser som de tror att de kan få ut, och det är i stort sett helt orelaterat till vad produkten kostar att tillverka. Man kan köpa bra och dyrt, bra och billigt, dåligt och dyrt eller dåligt och billigt.

                  Personligen går jag så långt som möjligt på tester, recensioner och andras åsikter om produkten, samt letar efter bästa pris.
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    En säck räcker t ett 2-meterskar (1-2cm tjockt lager) och det e ju billigt tycker jag. Däremot om jag väljer att köpa hålsten eller annan kalkrik sten att inreda med så hamnar man bortåt 500-1000 spänn,så i förhållande t det så e det rena fyndet med säckpris på 250:-. Å köpesrötter ska vi väl inte prata om! :/
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Hade jag inte haft bottenflter så hade man haft större utbud att välja på.
                      Vilket grus är det från mayer är det ciklidgruset som dom kalla det????
                      Frågan hur ilskna sandfiskarna blir om dom inte får sand.
                      Men väljer man ciklidgruset så är det ju en kompromiss som jag inte tänkt på.
                      Men då måste jag byta filter och då blir det jobbigt igen.
                      Är det ingen som har bilder på akavrie med ljus och mörk sand i så man kan se skillnaden.
                      Eller är det så att fisken skiter i färgen på bottnen och färga ut ändå??

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Beror väl lite på vad det e för fisk,hur den färgar ut.Tropheus färgar bättre i ljus inredning iaf.
                        Nä,grus fr Meyers är inte det sk ciklidgruset.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          #13
                          Det är ju meyer som har ciklidgruset,deras korallgrus i misnta storlekn är 1-3mm.
                          Ska man kanske köra snad till dom som vill och korallgrus till troffarna och så får det bli var det bli till malawisarna

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            Inga andra förslag??

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              #15
                              HAr funderat lite på engelsk sjösten 2-3mm det är ju ingen favorit men billig om inte annat åtminstone i dom burka man har yngel.
                              Samt i dom burka där det gå fisk till försäljning för jag undra om dom färga ut mindre oavset färg på gruset.
                              Kan det inte vara så att det är våra ögon som luras av omgivningen ??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...