Hjälp med sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • december 2004
    • 68

    Hjälp med sjukdom

    Nu har jag tagit upp 3 st ciklider.
    Första var en Lombardi som dagen innan simmade som vanligt sedan låg den stel och flämtade på botten. Tog upp den och lade den på papper då lämnade den spår av blod efter sig. Medans jag var bortrest ringde min flickvän förtvivlad över att hon skulle måsta plocka upp en fisk (Rödzebra) som enligt hennes beskrivning lät som samma symptom som Lombardin. Igår satt jag flera timmar och tittade på akvariet upptäckte inget konstigt. När jag kommer hem från jobbet stod en Rödzebra och flämtade och det ser ut som att den är lite blodsprängd/rödaktig kan det möjligtvis vara Hudgrumling ?
    Ser ingen mjölkaktig hinna på fisken.
    bilder på Lombardin





  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Ser ut som ett bakterie angrepp, jag skulle nog försöka med bactopur plus ett saltbad... jobbigt sånt där.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Precis samma sak har jag varit med om nyligen. Det är mycket konstigt och jag har inte varit med om det tidigare eller hört talas om det. Mina blir exakt som dina med, lite sletna i fenorna och lite blod, plus att det går otroligt fort och smittar bevisligen!

      Jag bytte massor (i princip nästan allt) vatten för en vecka sen nu och sen dess har det varit lugnt! Jag trodde ett tag att det va nått skumt med vattnet.. Jag skall byta massor av vatten nu igen och dundra i 40 kilo salt så kanske det försvinner...

      Nån som vet eller varit med om nått liknande?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Twosaint
        Användare
        • december 2004
        • 68

        #4
        Zaphi: Intressant att nån annan har varit med om liknande.
        När köpte du nån ny fisk senast och vad var det ?
        Det är nämligen så att mitt senaste tillskott (Inköpt på juldagen) i akvariet var 2+2 VF Lombardi och det var dom som blev sjuka först.
        Annars var det ett år sedan nya invånare flyttade in.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Skumt, för detta hände mig också när jag precis hade stoppat i lite VF. Tre av dem strök med, men även i princip alla mina M. etherae Så nått skumt hade de med sig, helt klart...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Twosaint
            Användare
            • december 2004
            • 68

            #6
            Fan medicinerade 3 dagar.
            Bytte 50-60% vatten och saltade.
            Idag lyfte jag ur en golden, iofs hade jag tänkt byta ut en massa fisk men det var ju inte på det här sättet jag tänkt mig.

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              Karantän akvarium ska man nog igentligen jämt andvända. verkar farligt annars!
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • Twosaint
                Användare
                • december 2004
                • 68

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                Karantän akvarium ska man nog igentligen jämt andvända. verkar farligt annars!
                Jag vet inte riktigt ska jag ha fisk 4-5 månader i karantän eller ?

                Kommentar

                Arbetssätt...