Yngelakvarium Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stef

    Yngelakvarium Tanganyika

    Har ett yngelakvarium som startades för ca 6 veckorsen,med diverse yngel.Som jag matade flera gånger per dag i små mängder,vilket bidrog till nitritförgiftning,där dom flesta ynglen dog,även ett par Pleckomalar.
    Nu till min fråga,jag byter cirka 30% vatten varje vecka,men har ej slamsuget botten på grund av att ynglen varit så små,och knappt syndes. Akvariet är på 220 liter,har en Fluval 4 innerfilter,vattnet jag byter till tar jag från mitt sällskapsakvarium med bra vattenvärde.Hur ska jag göra för att undvika nitrit toppar i fortsättningen,har börjat att byta vatten var tredje dag ca 20%.Hur rengör jag botten på bästa sätt utan att suga upp ynglen.Fodret jag använder är bosmider.

    Tacksam för alla svar.

    Mvh Stefan.


  • HoRuS

    #2
    varför inte ta nytt fräscht vatten från kran som är syrerikt!
    kanske därför dina fiskar dör??

    // M3

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Jag tycker att akvariet är alldeles för stort för att hålla yngel som knappt syns. Det är mycket mer praktiskt att låta såpass små yngel gå i riktigt små kar och då endast med syrepump. En Fluval 4 bör skapa problem för dessa små yngel, kanske t.o.m. om den är ställd på lägsta effekt.

      Fördelen med att använda små yngelakvarium är också att man kan ta hela volymen vatten från föräldrakaret och då skall inte nitrit bli något problem. Vid vattenbyten skall kranvatten användas och inte vatten från andra akvarium, det medför ju att du bara byter ut avfallsämnen mot andra och dessutom riskrera att få in främmande bakterier och organismer.

      Jag brukar byta vatten var eller varanannan dag i yngelburkar. Mitt tips är att du byter mindre mängd vatten oftare och använder kranvatten så skall problemen vara ur världen. Lycka till!

      David
      David

      Kommentar

      • camilla

        #4
        Hej, jag håller med David. Jag fick mina första yngel för ca 3 veckor sedan, ett gäng trewavase. De har ca 30 liter med en liten cirkulationspump. Jag matar lite 2-3 ggr per dag och byter ut ca 10-15 liter varannan dag då tar jag nytt vatten, använde bara akvarievatten när jag startade upp yngelkaret. Mina små rackare verkar må bra och växer utav bara farten.

        Lycka till.

        Camilla

        Kommentar

        Arbetssätt...