Fundering kring Nimbochromis venustus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #16
    Va sägs om nån ur släktet Petrotilapia!? Dom ligger i samma storlek som chipen,första länken visar en grymt snygg variant

    och här är en sammanställning av släktet

    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Mcoist
      Användare
      • oktober 2003
      • 154

      #17


      Nej klart att man inteskall blanda för små fiskar med stora rovfiskar men har mycket svårt att tro att även en stor venustus tex skulle klippa en Rödzebra som dock blir ca 13 cm och är en kraftig fisk sen är det väll inte att rekomendera köp av fiskar på 6-7 cm men fisk på 10cm och uppåt tror jag inte är några probbs.

      Ja Chipoekan är en mycket vacker fisk och livlig har sådana ochså tillsammans med andra mbunas en fisk jag klart kan rekomendera.
      1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • oktober 2004
        • 531

        #18
        Hej!
        Jag har en lekgrupp venustus,1 st hane,2 st honor,nu undrar jag hur får man lek på dom?Vattenbyten eller?!Mvh Ann-Mari
        bryggan

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • oktober 2004
          • 1133

          #19
          Är Melanochromis chipokae vanlig i Sverige? Jag blir väldigt sugen!
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #20
            Såg nu att Aquarium malawi har M.chipokae. Kostar bara 55 kr/st odlat
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #21
              annmari: Det är väl ingen lekgrupp om du inte ens fått lek på dom?

              Venustus är väldigt bufflig, när jag sålde min trio venustus dök det upp 20 fiskar ur grottorna som jag inte sett sen jag släppde i dem. Så det går ju att ha venustus med det mesta sål'nge man inte bryr sig om att fisk under 5cm försvinner, men du kanske borde fundera på någon annan art om du vill att akvariet ska vara en aning harmoniskt. Minimistorlek för venutsus är troligtvis 720liter, mina var i ett 540 och hade hela karet under kontroll.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #22
                citat:Eftersom Nimbochromis venustus är en stor rovfisk som lever på att äta levande fiskar så finns det inte en chans att det skulle fungera när de blir stora. De fiskar du har kommer bli rena smågodiset för dem.
                Jag tror som "Mcoist" att det där är en liten överdrift.
                Om man inte matar sina rovisar med levande nån gång så kommer dom absolut inte att försöka att smälla i sig fiskar som är runt 10cm och oftast ännu större..Mina R.esox & A.christy försöker aldrig att få i sig mina P.milomo ungdjur på ca 8cm t.ex..Och för att en Venustus ska ta mbunas så tror jag att venustusarna ska vara grymt stora och det dom ska ta vara runt max 5cm..

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #23
                  "så tror jag att venustusarna ska vara grymt stora och det dom ska ta vara runt max 5cm.." -Ja visst är det så! Venustus är enligt min mening ingen äkta rovfisk utan mer en allätare som i undantagsfall tar andra fiskar och då är det små fisk, med fullvuxna mbunas (lite tuffare arter) så lever en venustus i bästa fall ett tillbakadraget liv.

                  Nyllet! Ring aq.malawi ifall du vill ha vf chipokae, dom fångas regelbundet och att just aq.malawi inte har dom nu är nog en tillfällighet-en kul och mycket vacker art. Jag ska lägga in en beställning på Melanochromis Parallelus som jag tycker är en av dom vackraste mbunas i synnerhet honorna som är pärlvita med kolsvarta band-grymmt snygg.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 531

                    #24
                    Hej!
                    Fjärsilcikliden,den fööra ägaren hade dom i ett lika stort akvarium som jag ocj dom lekte där,jag är ju mer inne på Sydamerika,malawi är inte mitt gebit.Dom äter bra,och har revir också.Mvh Ann-Mari
                    bryggan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...