Växter + CA ciklider = omöjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    Användare
    • december 2003
    • 138

    Växter + CA ciklider = omöjligt?

    Då jag bytt från diskus till CA så lät jag lite växter stå kvar.
    Mina skivtetror tyckte växterna var mums så en dag när de inte fått sina ärtor så hade de stubbat växterna utmed fotknölarna.

    Ok växter klarar jag mig utan rent estetiskt, men det blir lite väl mycket alger nu när sommarensolen kikar in.

    Vilka växter kan klara sig tro?

    Finns det bara nån växt som klarar sig några månader så har jag möjligheten att ha ett växtkar där jag drar upp växter som jag sedan flyttat över till det stora karet.
    Men då detta är en del jobb vill jag gärna ha tips på osmakliga och hårda växter.
    Magister Mundi sum!
  • H2O
    Användare
    • december 2003
    • 138

    #2
    Efter att jag lite snabbt gjort en sökning på zoopet hittade jag följande:
    Anubias barteri var. barteri
    Anubias barteri var. nana Anubias
    Bolbitis heudelotii Glasormbunke
    Crinum natans Krusbladig crinum
    Crinum thaianum Crinum-lök
    Dracaena sanderiana
    Echinodorus osiris Osiris svärdplanta
    Hemigraphis colorata
    Microsorum pteropus Javaormbunke
    Microsorum pteropus "Windeløv" Windeløv ormbunke
    Spathiphyllum wallisii Fredskalla
    Vallisneria americana var. americana

    Men vilken av dessa föredrar ni?

    Karet i fråga är relativt stort och högt (1200 liter)men jag har rejölt med ljus om de är ljuskrävande samt dessutom Co2 om ni tror detta behövs.
    Magister Mundi sum!

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      jag har crinum,o cryptocorna, men jag har heller inte fullvuxna ca än

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Centralamerikanska ciklider och växter fungerar bra så länge man inte har växtätare eller grävskopor i karet. Jag har bra erfarenhet av olika anubias och vallisneria, planterar man dem i stora dungor och placerar lite stenar runt omkring rötterna så brukar det fungera och växer vallisnerian sig stor och tjock så ska det mycket till innan fiskarna bryr sig om att gräva upp alltihop.

        Men det låter som du egentligen frågar om skivtetror och växter fungerar ihop, de gör de inte enligt min erfarenhet, även kraftiga anubias klipptes ned till bottensubstratet av min skivtetragrupp trots att jag matade med salladsblad varje dag.
        Kanske går det att vänja av dem från grönfodret så även växterna blir ointressanta om man bara matar med mumsigt vanligt foder, frysfoder och liknande? Fast risken är väl att de får problem med magen. Det är nog bättre att köra utan växter i så fall och sänka belysningstiden en del under sommarmånaderna.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • H2O
          Användare
          • december 2003
          • 138

          #5
          Det var det som jag misstänkte, skivtetrorna är de större växtmarodörer än Ca-ciklider.
          Tråkigt men inte alltför oväntat.

          Då blir det till att minska belysningen samt sätta täcka akvariet för solen. Med en rejäl mängd växter klarade jag av att hålla algerna borta även på sommaren förr.

          Det är ingen som har andra erfarenheter av skivtetror? Så att jag vet om det är nån ide att chansa ändå?
          Magister Mundi sum!

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Det är alltid värt att chansa, om jag kommer ihåg rätt så var anlis skivtetror väldigt snäll mot växterna. Men vad är det för centralare du har? Du skriver bara Ca-ciklider.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • H2O
              Användare
              • december 2003
              • 138

              #7
              Hittils har jag bara Hypsophrys Nicaraguense, men planerar/har på gång Parachromis Friedrichstahlii, Vieja Zonata samt Nandopsis tetracanthus.

              Då jag har ganska mycket plats i akvarierummet har jag funderingar på att sätta en massa växter i något litet kar och köra på Pmdd samt Co2. Där kan jag låta växterna växa till sig och de som blivit naggade i kanten kan kurreras för att sedan gå tillbaka till det stora karet.
              Ett sånt kar ha man alltid användning av om inte annat kan man föda upp lite levande föda samtidigt.
              Magister Mundi sum!

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Jag tror zonatan är den enda som äter växter av de arter du räknar upp så har du tur med skivtetrorna så kanske det inte blir så farligt. Har du ett kar där du kan dra upp lite växter på prov så är det ju helt klart värt ett försök. Kanske kan du odla mat till skivtetrorna om inte annat och sedan plantera en dunge per vecka, det borde locka fram lite naturliga beteenden och sånt är alltid skoj.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • H2O
                  Användare
                  • december 2003
                  • 138

                  #9
                  Tror ni att mangroove kan fungera?

                  Har just hittat 55 plantor i Usa (ebay) för 15 dollar + frakt.

                  Kan bli riktigt läcker om det fungerar.
                  Magister Mundi sum!

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #10
                    Va? mangroove? I akvarium? Är inte mangroove ett träd?[]
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Nilssonnet
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 102

                      #11
                      Vill inte mangrove ha bräckt vatten? Eller det går bra med sötvatten?

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #12
                        Flytväxter är en bra lösning! Om man har grävande ciklider. Annars funkar växter som fästs på rötter å dyligt.
                        Mina skivtetror mumsade endast på finbladig hornsärv, som ändå är en hopplöst skräpig växt .
                        Anders L

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Du kan prova med lite olika växter och se om de knaprar i sig allt du stoppar i. En del plantor kanske inte faller dem i smaken, Flytväxter, som rekommenderas ovan, är också ett alternativ. Kan visserligen bli av med rötterna, men kan funka ändå.

                          Jag hade testat lite olika Vallisneria, någon Anubias, Crinum thaianum, Javaormbunkar, Hornsärv samt olika flytväxter. Echinodorus brukar många firrar verkligen se som sallad, så de tror jag inte är någon idé. Många "hårdare" växter växer generellt rätt långsamt också.

                          Mangrove tror jag inte på, svår att få igång i kar öht och behöver växa upp ovanför vattenytan. En variant du kan testa är att köra andra växter ovanför karet, men där rötterna går ner och suger näring i vattnet. Bra sådana plantor är Gullranka, Fredskalla och Iris. Sätt dem i en planteringskorg för dammar och låt rötterna dra ner i karet, Just Fredskallan kan få verkligt tjusiga rötter ned i karet, vilket ger ett biotopliknande intryck. Vet dock inte om skivtetrorna klipper rötterna,

                          Att köra växtkar vid sidan om är trevligt, men flyttar man växter från en nästan perfekt miljö till en sämre så går de ofta ner sig. Om de inte går ned sig tar det ändå ett tag innan de etablerar sig och suger näring. Vågar lova att du tröttnar snabbt på att flytta växter fram och tillbaks och att det knappast hjälper mot algerna att jobba så.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...